Problematiske overenskomstforhandlinger resulterer nu i, at det bliver Iberia, som får leveret det første Airbus A321XLR-fly senere i år. Det skal i første omgang beflyve to amerikanske lufthavne.
Det var egentligt meningen, at Aer Lingus skulle have været det første flyselskab, der tog det nye Airbus A321XLR i brug, når det efter planen er klar til levering i tredje kvartal af i år, men sådan bliver det ikke alligevel.
Den beslutning er blevet truffet af International Airlines Group, der tilbage i 2019 bestilte seks fly af typen til Aer Lingus samt otte til Iberia. Ejerkoncernen har vedtaget, at det i stedet bliver det spanske flyselskab, som modtager det første Airbus A321XLR senere i år.
Årsagen er tilsyneladende, at Aer Lingus’ overenskomstforhandlinger med selskabets piloter er gået i hårdknude, da parterne ikke kan blive enige om en lønstigning. Det skriver One Mile at a Time.
Skal beflyve USA
Som led i forhandlingerne har ledelsen tilsyneladende truet med, at hvis man ikke nåede til enighed inden en frist, ville man udsætte leverancerne af de nye Airbus-fly og dermed reducere flyvemulighederne for selskabets piloter.
Da der ikke var indgået en aftale per den 29. april, var det præcis, hvad der skete, og det er baggrunden for, at det bliver Iberia, som senere i år kan føje det første Airbus A321XLR til selskabets flåde, der i øjeblikket består af 96 fly fra forskellige Airbus-serier.
Flyet vil blive leveret på den anden side af sommeren, men det vides endnu ikke præcis, hvornår flytypen bliver en del af den daglige drift hos selskabet. I første omgang vil der blive foretaget en række flyvninger med henblik på, at besætningerne kan opbygge et kendskab til A321XLR.
De første langdistanceruter, som vil blive befløjet af Airbus-flyet, ventes at være fra Madrid-Barajas Lufthavn (MAD) til de amerikanske lufthavne Boston Logan International Airport (BOS) samt Washington Dulles International Airport (IAD).
Konfigureres med to klasser
Iberias kommende Airbus A321XLR-fly vil blive indrettet i en toklasses konfiguration med i alt 182 sæder, hvoraf de 14 vil være at finde på Business Class, mens de resterende 168 bliver Economy Class-sæder.
Det oplyses at A321XLR vil have større bagagehylder end i andre flytyper, fire badeværelser, gratis trådløst internet samt seks forskellige stilarter, som kabinen kan belyses i. Der er desuden opladningsmuligheder ved alle sæder, ligesom passagererne kan benytte bluetooth-høretelefoner.
Airbus har modtaget ordrer på hundredvis af A321XLR-fly. Det er tidligere blevet oplyst, at i hvert fald en del af disse blandt andet er afgivet af American Airlines, Air Canada, Frontier Airlines, United Airlines, Qantas samt AirAsia.
Relaterede artikler:
Skal flyve i 100 timer i Airbus A321XLR