Det russiske flyselskab Aeroflot har afbestilt 22 Boeing 787 Dreamliner-fly. Foto: Aeroflot

Aeroflot annullerer stor Dreamliner-ordre

Boeing kan risikere at måtte sænke produktionsraten på Boeing 787 Dreamliner, efter russiske Aeroflot endeligt har afbestilt 22 fly af denne type.

22 Boeing 787 Dreamliner-fly vil ikke længere blive en del af fremtidens flåde hos Aeroflot.

Det russiske flyselskab måtte onsdag meddele Boeing, at det annullerer ordren på flyene. Bestillingen blev lagt i 2007 og udgjorde 18 Boeing 787-8 Dreamliner og fire Boeing 787-9 Dreamliner. Ordren havde en værdi af 5,5 milliarder dollar på listepriser, eller hvad der svarer til 37,4 milliarder kroner. Det skriver Seattle Times.

Flyselskabet skal lige siden 2015 have sagt, at det formentlig ikke ville få brug for flyene, hvorfor der det seneste lange stykke tid har været usikkerhed om ordren. Bestillingen er nu officielt annulleret, og det kan betyde, at Boeing får udfordringer med at opretholde den nuværende produktionshastighed af Dreamliner-flyene. Den amerikanske flyproducent har senest sat produktionsraten op fra 12 til 14 fly om måneden.

Boeing kan muligvis blive tvunget til igen at reducere til 12 Dreamliner-fly per måned i løbet af 2022, lyder det fra kilder i Boeing ifølge nyhedsbureauet Reuters. Der er dermed lagt yderligere pres på Boeing for at få nye Dreamliner-ordrer.

Senest indløb der dog en endelig bekræftelse på en ordre fra Air New Zealand, der har bestilt otte af den største Dreamliner-model, 787-10.

Mange ledige produktionspladser til Dreamliner
Den udfordrede produktionsrate på Boeing 787 Dreamliner er ikke de eneste problemer for Boeing i øjeblikket. Producenten har måttet se sine MAX-fly være groundet siden den 12. marts i år efter to fatale ulykker med denne flytype. Og herudover har der senest været problemer med Boeing 737NG-fly, hvor der er fundet revner i såkaldte pickle forks, som fæstner vingerne til skroget.

Kilder med indsigt i Boeings produktionsplaner fortæller til Reuters, at der er snesevis af ledige pladser til Boeing 787 Dreamliner i produktionslinjen i 2022. Boeing har afvist at kommentere over for nyhedsbureauet.

Efterspørgslen på kort- og mellemdistancefly er stor i øjeblikket, hvorimod interessen for langdistancefly er svækket, lyder det. Boeings koncernchef, Dennis Muilenburg, har tidligere udtalt, at producenten har reserveret produktionsplads til ordrer fra kinesiske flyselskaber. Ordrer, der endnu ikke er endelig lagt som følge af handelskrigen mellem USA og Kina.

Airbus overgår klart Boeing i leveringer
Boeing har til og med september modtaget i alt 1.450 ordrer på Boeing 787 Dreamliner, hvoraf 894 er leveret til kunderne. Halvdelen af de resterende 556 fly bliver leveret fra fabrikken i Everett ved Seattle, mens den anden halvdel bliver kørt ud af fabrikken i North Charleston i delstaten South Carolina. Det giver 40 måneders arbejde med en produktionsrate på 14 fly per måned.

I årets tredje kvartal leverede Boeing i alt 63 kommercielle fly, mens den europæiske konkurrent, Airbus, rullede 182 nye kommercielle fly ud af samlehallerne – herunder 128 af typen Airbus A320.

 

Relaterede artikler:

Aeroflot vender Dreamliner ryggen

Norwegian har seks Dreamlinere på jorden

Verdens mest luksuriøse Dreamliner er til salg