I begyndelsen af august måtte det russiske lavprisflyselskab Dobrolet indstille flyvingerne, da selskabet blev ramt af EU-sanktioner. Nu forlyder det, at et nyt selskab starter op inden udgangen af denne måned.
Det russiske lavprisflyselskabDobrolet nåede blot at være i luften i seks måneder, inden EU-sanktionerne over for Rusland fik effekt for selskabet, der var en lavpris-arm for, det delvist statsejede flyselskab, Aeroflot. Selv om Dobrolet kun foretog indenrigsflyvninger, ramte sanktionerne dem, da deres fly var leaset gennem et selskab inden for EU samt vedligeholdelse og reservedele skulle leveres af leverandører inden for EU’s grænser.
Og navnet er?
Ifølge flere internationale medier meldes der nu, at et nyt lavprisflyselskab, som en del af Aeroflot koncernen, er klar til at starte flyvninger ved udgangen af oktober. Der er dog mange modstridende meldinger om, hvad navnet på det nye selskab skal være. Ifølge rt.com har Aeroflot reserveret domænet dorolet-plus.com, mens det statslige russiske nyhedsbureau RIA Novosti vil have navnet være Budget Carrier, som er en direkte oversættelse fra det russiske navn.
Det ser dog ikke ud til, at nogle af disse navne eller domæner giver noget resultat, og presseafdelingen i Aeroflot vil heller ikke bekræfte nogle af navnene.
Indenrigs ruder
Skal man tro RIA Novosti, der er det statslige russiske telegrambureau, levnes der ingen tvivl om, at det nye lavprisselskab er en realitet. Selskabet skal operere fire Boeing 737-800 og skal flyve fra Moskva til de ni russiske byer Surgut, Perm, Yekaterinburg, Ufa, Samara, Kazan, Volgograd, Belgorod, og Tyumen med priser fra cirka 25 dollars og opad for en enkeltrejse.
Ud fra de sanktioner som forløberen Dobrolet blev ramt af, må man antage, at det nye selskab får sine fly, vedligehold og reservedele fra leverandører uden for EU. Ruslands premierminister Dmitry Medvedev udtalte sidste måned, at Rusland ville øge egen produktion af reservedele til fly, som følge af sanktionerne mod landet.
Enormt marked
På trods af den globale økonomiske krise og sanktionerne mod Rusland, oplever landet en stærkt stigende efterspørgsel efter flyrejser. Med indenrigsafstande, der alene, er større end det europæiske kontinent og godt 140 millioner indbyggere, er der utvivlsomt et marked for lavprisflyvning i landet.