Sådan kunne Dreamlineren have set ud i Delta Air Lines' farver. Illustration: Boeing.

Afbestiller 18 Dreamliner-fly

Delta Air Lines har aflyst en 10 år gammel Boeing Dreamliner-ordre. Dermed har selskabet kun bestillinger på Airbus-langdistancefly.

Som det første nordamerikanske flyselskab bestilte hedengangne Northwest Airlines i 2006 18 eksemplarer af Boeings nye 787 Dreamliner-fly endnu inden produktionen af flyet var startet. Og inden produktionslinjen på Boeings enorme Everett-fabrik i den amerikanske stat Washington overhovedet kom i gang, var Northwest Airlines også blevet købt af konkurrenten Delta Air Lines.

Det skete i 2008 uden at Dreamliner-ordren formelt blev aflyst. Det er den så blevet nu. Mere end otte år senere. En ordre på 18 fly med en samlet listepris på over 4 mia. dollars, svarende til over 28 mia. danske kroner.

Satser på Airbus
De to andre store amerikanske netværksselskaber, United Airlines og American Airlines, har bestilt henholdsvis 49 og 42 Boeing 787 Dreamlinere og har indtil videre fået leveret henholdsvis 30 og 20 fly. Og med mere end 1.200 producerede eller bestilte Dreamlinere kommer de 18 afbestillinger ikke til at ramme Boeing hårdt. Men de slår dog endegyldigt fast, at Delta Air Lines i fremtiden vil satse på langdistancefly fra Boeings europæiske ærkerival Airbus.

Med aflysningen har Delta Air Lines nemlig kun bestillinger på 55 Boeing 737-800 og 737-900ER mellemdistancefly liggende hos Boeing. Alle selskabets bestillinger på langdistancefly ligger hos Airbus i form af en ordre på to Airbus A330-300, 25 Airbus A330-900neo og 25 Airbus A350-900XWB-fly.

Airbus A330-900neo flyene skal afløse mange af flyene i Delta Air Lines’ store flåde af aldrende Boeing 767-300ER fly. En opgave, som de 18 Boeing 787 Dreamliner-fly kunne have hjulpet med at løfte. Men nu har Delta Air Lines altså foreløbig valgt udelukkende at fokusere på Airbus hvad angår nye langdistancefly.

Udelukkende amerikanske fly
Bortset fra et to-årigt forsøg med Airbus A310, så havde Delta Air Lines i mange år udelukkende amerikansk byggede fly fra blandt andet Boeing, Lockheed, Douglas og McDonnell-Douglas i sin flåde. Først med købet af Northwest Airlines gjorde Airbus-flyene for alvor sit indtog hos det store amerikanske flyselskab. Her kom både Airbus A319, Airbus A320 og Airbus A330 fly ind i flåden.

 

 

Relaterede artikler:

Delta lancerer lukket business-suite

Delta sælger 19 Air Canada-fly til dansk selskab

Slut med Northwest