Afskedigelser på vej hos American Express

Den amerikanske finanskoncern American Express vil fjerne 5.400 ud af samlet 63.500 stillinger globalt. Det sker blandt andet gennem en omstrukturering af forretningsenheden Global Business Travel.

Forretningsrejsedivisionen i Amerian Express står foran en omstrukturering. Det vil ske som et led i en større spareplan, hvor den amerikanske finansgigant vil fjerne 5.400 stillinger i hele koncernen. Afskedigelserne vil dog blive delvist neutraliseret af planlagte nyansættelser i andre funktioner, men facit er, at American Express ved udgangen af 2013 vil have mellem fire og seks procent færre medarbejdere i forhold til samlet 63.500 stillinger i dag.

Det er særligt AmEx Global Business Travel, der er i skudlinjen. Der er planer om en større omstrukturering, hvor man vil justere forretningsmodellen med henblik på at reducere omkostningerne samt investere i muligheder for at i større grad at udnytteændringen i kundemønstret, hvor et stigende antal kunder benytter sig afselvbetjeningsværktøjer og onlinebestilling.

“Det er tale om en global omstrukturering, hvorfor afskedigelserne vil blive fordelt proportionalt mellem USA og vore internationale forretningsenheder. Vore planer skal først drøftes med medarbejderrepræsentanter fra de berørte enheder, før vi beslutter hvor og hvordan afskedigelserne skal ramme,“ siger Katie Robson, Manage , Public Affairs & Communications til CHECK-IN.dk.

Stor aktør i Skandinavien
Det er således endnu ikke konkretiseret, hvordan den nordiske del af AmEx Global Business Travel vil blive påvirket af strukturændringerne.

AmEx Global Business Travel er en af de store aktører i det globale og skandinaviske erhvervsrejsemarked. I Danmark er AmEx Global Business Travel repræsenteret i Nansensgade i København, mens bureauet har to afdelinger i Norge samt syv afdelinger i Sverige, er er nordisk hovedkontor.

Det er kundernes brug af mobile applikationer og online-løsninger generelt, der har udfordret den traditionelle forretningsmodel hos erhvervsrejsebureauet. Et af værktøjerne er AX Explore, der giver kunderne mulighed for at bestille fly, hotel og udlejningsbiler i et elektronisk værktøj, der også rummer adgang til rejseplaner, fakturaoplysninger og andre nødvendige informationer i samarbejdet med kunderne.