Air China har fået leveret sin første nye Airbus A350-900. Foto: Airbus

Air China køber flere Airbus A350

Det kinesiske flyselskab Air China bestiller yderligere 20 Airbus A350. Ordren falder på et tørt sted for Airbus, der halter efter Boeing på long haul-maskinerne.

Kinas nationale flyselskab, Air China, har afgivet ordre på yderligere 20 Airbus A350-900, og dermed kommer selskabet op på i alt 30 styk af typen. Målt i listepriser har ordren en værdi af over 6,5 milliarder dollars svarende til godt 43 milliarder danske kroner.

Flyene skal leveres mellem 2020 og 2022, og ifølge Reuters har Air China forbeholdt sig retten til at konvertere fem af flyene til den større variant, A350-1000.

Air China har ikke nævnt detaljer om, hvilke ruter selskabet regner med at anvende de nye fly på. Men Air Chinas nuværende A350’ere anvendes blandt andet på ruterne til London Heathrow, Milano Malpensa, Singapore, Frankfurt og München.

Og så er Kina et af de få lande, der er store nok – både med hensyn til geografi og passagergrundlag – til, at flyselskaberne også anvender wide body-maskiner på indenrigsruterne. Og Air Chinas A350’ere anvendes da også i dag på ruter fra Beijing til Shanghai, Chengdu og Guangzhou.

Indædt duel
Air Chinas ordre hos Airbus føjer også nye alen til den indædte duel mellem Airbus og Boeing. Den amerikanske flyproducent har indtil nu været de kinesiske flyselskabers foretrukne leverandør, men det kan være ved at ændre sig. Ikke mindst på grund af den tiltagende handelskrig mellem USA og Kina.

Airbus landede for eksempel en ordre på 11 A321neo hos taiwanesiske China Airlines på Paris Air Show – med option på leasing af yderligere 14 fly. Og i sidste måned leverede Airbus det første af 20 A350-900 til China Southern.

I Airbus’ favør
Og hvis man breder billedet ud, så det ikke ’blot’ handler om det kinesiske marked, men om konkurrencen mellem de to flyproducenter generelt, så tipper tingene også over i Airbus’ favør for tiden.

Når det kommer til narrow body-fly, fører Airbus i øjeblikket klart over kriseramte Boeing. Udover at Boeings 737 MAX snart har været grounded i fire måneder, introducerede Airbus sin A321 XLR på det nyligt overståede Paris Air Show.

Resultat: Airbus A320-familien fører med 163 leverede fly mod 57 MAX i indeværende år. Og med hensyn til de kommende år, så landede Airbus i Paris 273 ordrer på A320-familien og 85 på lillebror A220, mens Boeing kun indgik aftale om levering af 200 styk 737 MAX.

Boeing fører på wide body
Men når det kommer til wide body-maskinerne, fører Boeing klart over Airbus. Den amerikanske flyproducent kom ud af første halvår med 61 nye ordrer i bogen, mens den europæiske konkurrent måtte notere et minus på 35 fly – det vil sige, at antallet af aflyste ordrer oversteg mængden af nye ordrer.

I første omgang var der dog spekulationer i markedet om, at Airbus muligvis allerede tidligere havde bogført Air China-ordren uden at navngive kunden. Det hænder nemlig med jævne mellemrum, at begge de store flyproducenter bogfører ordrer til undisclosed customers – det vil sige ikke navngivne kunder.

Men sidst på torsdagen bekræftede Airbus overfor det internationale luftfartsmedie, simpleflying.com, at der er tale om en ny, konfirmeret ordre.

Det ændrer dog ikke på det faktum, at Airbus’ long haul-ordrebog fortsat er i minus i år.

 

Relaterede links

Air China øger med 27 procent på København

Air China er landet i København

To kinesiske flyselskaber modtog første A350