Air Greenland advarer mod lufthavnsplaner

Hvis Kangerlussuaq nedgraderes til en heliport, vil den ikke længere kunne fungere som en alternativ lufthavn for de grønlandske indenrigsfly.

Det grønlandske selvstyres planer om at udbygge lufthavnene i Ilulissat og Nuuk til større fly og international trafik og samtidig nedgradere den nuværende hovedlufthavn i Kangerlussuaq til en heliport vækker bekymring i Air Greenland.

Det kan nemlig føre til flere aflysninger og forsinkelser i den grønlandske indenrigstrafik, påpeger selskabet.

Selvstyrets planer går ud på at forlænge landingsbanerne i Nuuk og Ilulissat i det vestlige Grønland til 2.200 meter, så disse lufthavne vil kunne modtage større fly og dermed få direkte trafik fra Europa og Nordamerika.

I dag foregår flytrafikken til og fra Grønland hovedsageligt mellem Københavns Lufthavn og Kangerlussuaq (Søndre Strømfjord), som ligger mellem Nuuk og Ilulissat og er den eneste større lufthavn i Grønland. Men denne lufthavn skal ifølge planerne i fremtiden kun modtage helikoptertrafik.

Det kan imidlertid give problemer for den grønlandske indenrigsflyvning, da Kangerlussuaq så ikke vil kunne fungere som alternativ lufthavn for Air Greenlands Dash-8 fly på indenrigsruterne. Det skriver den grønlandske avis Sermitsiaq.

Brug for alternative lufthavne
Piloter skal altid have en alternativ lufthavn, som det er muligt at lande i, hvis vejret på den planlagte destination skulle ændre sig, så eksempelvis tåge forhindrer en landing. Og hvis vejret er usikkert på den planlagte destination, skal piloten sikre sig to alternative lufthavne, hvor vejret tegner bedre.

”Lufthavnen i Kangerlussuaq har i langt de fleste tilfælde været vort sikre alternativ, da vejret meget sjældent er dårligt her. Anderledes er det jo på vestkysten, hvor mange lufthavnsbyer kan være udfordret på samme tid på grund af en lavtryksspassage,” forklarer Air Greenlands direktør Jacob Nitter Sørensen til Sermitsiaq.

Han frygter derfor, at lufthavnsplanerne i Grønland risikerer at gå ud over indenrigsflyvningen.

”Får vi de nye og længere lufthavne, vil det øge regulariteten for udenrigsflyvningen, hvilket er positivt. Men en heliport i Kangerlussuaq vil gå ud over regulariteten for vores indenrigsflyvning på vestkysten,” siger Jacob Nitter Sørensen til Sermitsiaq.

Tre nye lufthavne til 3,5 milliarder kroner
Den grønlandske lufthavnspakke omfatter anlæggelse af to større lufthavne i Nuuk og Ilulissat samt en mindre lufthavn i Qaqortoq (Julianehåb) til en samlet anslået udgift på 3,5 milliarder kroner. I dette beløb er imidlertid ikke indregnet omkostningerne til en nødvendig renovering af lufthavnen i Kangerlussuaq.

Konsulentfirmaet Deloitte har i samfundsøkonomisk analyse af lufthavnspakken beregnet, at det vil koste en halv milliard kroner at opretholde lufthavnen i Kangerlussuaq med en banelængde på 1.500 meter.

Lars Løkke til Grønland

Statsminister Lars Løkke Rasmussen besøger mandag Grønland, hvor han blandt andet skal drøfte lufthavnsplanerne med den grønlandske regeringschef Kim Kielsen.

Ifølge Sermitsiaq skal de to regeringschefer prøve at forhandle en aftale på plads, der indebærer, at den danske regering afsætter et stort millionbeløb til investeringer i Grønland, først og fremmest til selvstyrets lufthavnsselskab Kalaallit Airports.

Fra grønlandsk side håber man, at Danmark vil indskyde et større trecifret millionbeløb som egenkapital i Kalaallit Airports, skriver Sermitsiaq.

Relaterede artikler:

Air Greenland atter i grønlandsk valgkamp

Ny administrerende direktør i Air Greenland

Massiv udvidelse af grønlandske lufthavne