Air Greenland får ny kontrakt på Thule-flyvninger

Air Greenland har i åbent udbud genvundet kontrakt med US Air Force om civil flytrafik til og fra Thule – heriblandt flyvninger fra København.

Air Greenland har siden 2003 stået for den civile flytrafik til og fra den amerikanske Thule Air Base i det nordlige Grønland. Opgaven omfatter blandt andet en direkte flyvning hver fjerde uge mellem Københavns Lufthavn og Thule med selskabets Airbus A330-200-fly.

I foråret sendte US Air Force imidlertid kontrakten om at flyve personer og gods mellem Thule – eller Pituffik, som stedet hedder på grønlandsk – og henholdsvis Kangerlussuaq (Søndre Strømfjord) og København i udbud. Udbuddet var som udgangspunkt åbent for alle selskaber, der ønskede at byde.

I udbudsmaterialet blev der ifølge Grønlands Radio – KNR stillet en lang række krav til de bydende selskaber, heriblandt at de skulle være i stand til at fragte mindst 150 passagerer og 25.000 kilo gods mellem København og Thule Air Base hver fjerde uge, transportere passagerer og gods til og fra Kangerlussuaq to til fire gange om måneden, samt stille midlertidig frysekapacitet til rådighed.

Kontrakt frem til udgangen af 2023
Nu er udbuddet afgjort, og det bliver fortsat Air Greenland, der kommer til at flyve til og fra Thule Air Base, da selskabet har genvundet kontrakten.

”Kontrakten med US Air Force er utrolig vigtig for vores selskab. Jo mere vi kan udnytte vores flåde, jo bedre bliver det for selskabet og vores kunder,” siger Jacob Nitter Sørensen, administrerende direktør i Air Greenland, i en pressemeddelelse.

”Hver kontrakt, vi vinder, viser, at Air Greenland er konkurrencedygtig på sikkerhed, pris og produkt, og det er centralt for os som selskab,” siger Jacob Nitter Sørensen.

Kontakten med US Air Force strækker sig over fem år fra 1. januar 2019 til 31. december 2023. I praksis indgås kontrakten for ét år ad gangen med fire 1-års forlængelser tilknyttet.

Ligesom i den nuværende aftale omfatter kontrakten 14 årlige flyvninger med selskabets Airbus A330-200 og 26 flyvninger med Dash 8-200 fly.

Afgørelse ventet med spænding
Udbuddene på opgaver på Thule Air Base har de senere år skabt politisk krise mellem Grønland, Danmark og USA.

Det gjaldt især efter, at selskabet Greenland Contractors, som er delvist ejet af det grønlandske selvstyre, i 2014 mistede kontrakten på serviceopgaver på basen til et amerikansk selskab. Det amerikanske selskab Vectrus havde for at leve op til kravene oprettet et dansk datterselskab.

Sidste år mistede Royal Arctic Line så kontrakten også sejlads mellem Thule, Nuuk og Aalborg til et amerikansk selskab.

Afgørelsen om kontrakten på flyvninger til Thule Air Base har derfor været afventet med en vis spænding i Air Greenland.

”Der er ingen tvivl om, at de nye toner, vi har set i forhold til udbuddet på Pituffik, har gjort, at vi har været lidt spændte på, om vi ville få den eller ej,” siger Jacob Nitter Sørensen til KNR.

 

Relaterede artikler:

Air Greenland forbedrer sit resultat

Ny administrerende direktør i Air Greenland

Air Greenland-direktør skal gøre klar til nye fly