Air India misser måske Star Alliance

Star Alliance har igen udskudt optagelsen af Air India som nyt medlem. Air India har nu fået en endegyldig frist frem til 31. juli 2011 til at leve op til alliancens krav. I modsat fald bortfalder aftalen, som kan vise sig at få konsekvenser for Københavns Lufthavns muligheder for at tiltrække det indiske luftfartsselskab.

Puslespillet om Star Alliances fremtidige medlemmer kommer formentligt til at mangle en brik.

Meget tyder nemlig på, at Air India har svært ved at leve op til optagelseskravene hos Star Alliance, der er verdens førende luftfartsalliance. I hvert fald er er godkendelsesproceduren blevet udskudt endnu engang.Det skriver Air Transport World.

Air India har nu fået en endegyldig frist frem til 31. juli 2011 for at kunne leve op til kravene I modsat fald bortfalder aftalen.

“Godkendelsesprocessen for Air India har nu taget næsten fire år. Vi vil ikke forlænge denne deadline yderligere. Der er nødt til at være en skæringsdato, men vi forventer, at Air India vil nå det,“siger topchef hos Star Alliance,Jaan Albrecht.

Den holdning deles imidlertid ikke af den tidligere Chief Operating Officer (COO) hos Air India, Gustav Baldauf. I marts udtalte han, atselskabet næppe ville være i stand til at opfylde kriterierne for en optagelse.

“Air India er ganske enkelt ikke klar til Star Alliance,“ sagde Gustav Baldauf dengang.

Oprindeligt skulle Air India allerede have gennemført optagelsen i Star Alliance i 2010, men det indiske selskab har blandt andet haft svært ved at leve op til alliancens standarder inden for IT-systemer.

Samtidig har det statsejede indiske selskab kæmpet med dårlige økonomiske resultater i de seneste år og er fortsat i forhandlinger med en række indiske banker om en restrukturering af selskabets økonomi.

Ifølge Jaan Albrecht er der ingen plan B, hvis Air India ikke kan leve op til kravene. Menunder alle omstændigheder ville Air India ikke blive den eneste partner på det indiske marked.

Star Alliance vurderer således, at Indien er for stor til at man kun vil have en enkeltluftfartsselskab som medlem, og her nævnes Jet Airways som en mulighed.

Mulig valg af Københavns Lufthavn i fare

På det seneste er det blevet nævnt flere gange, at Air Indiaovervejer atvælge Københavns Lufthavn som nyt europæisk hub og som bindeled i trafikken til Nordamerika. Det sker efter, at Air India sidste efterår besluttede at droppe Frankfurt Airport som europæisk knudepunkt.

Men såfremt optagelsen i Star Alliance glipper, kan denne mulighed være i fare. Københavns Lufthavn er nemlig Star Alliance-lufthavn med direkte flyforbindelser medStar Alliance-selskaberneSAS, Continental og Air Canada direkte til det nordamerikanske marked.

Transportminister Hans Chr. Schmidt (V) skulle i midten af april måned have været på et tredages besøg i Indien for bl.a. at virke som døråbner i Københavns Lufthavns forhandlinger om at tiltrække det indiske luftfartsselskab. Rejsen måtte aflyses i sidste øjeblik på grund af de aktuelle hjemlige problemer omkring DSB First.