En Boeing 787-8 Dreamliner fra det afrikanske flyselskab Air Tanzania. Foto: The East African

Air Tanzania vender retur til Europa

I slutningen af næste år vender Air Tanzania efter alt at dømme tilbage til London efter 19 års fravær. Flyselskabet vil betjene ruten med en Boeing 787-8 Dreamliner.

Sidste gang, Air Tanzania fløj til London, var i 2000. Det østafrikanske flyselskab opererede til den britiske hovedstad via Entebbe i Uganda, men ruten blev lukket som følge af store tab.

Nu er Air Tanzania på vej tilbage til London. Flyselskabet har således sikret en slottid i London Gatwick, og nu afventer man en tilladelse til også at operere til London. Ladislaus Matindi, administrerende direktør i Air Tanzania, siger til det tanzaniske medie The Citizen, at han håber, at ruten kan genoptages i slutningen af 2020, når tilladelsen forhåbentlig er kommet i hus.

Hvis Air Tanzania får tilladelse til at flyve til London Gatiwck, vil selskabet anvende en Boeing 787-8 Dreamliner. Der vil blive flyvninger på onsdage, fredage og søndage med afgang fra den administrative hovedstad Dar es Salaam klokken 20.10 (London-tid) med ankomst i London Gatwick klokken 05.35 den følgende dag. Undervejs vil der gøres stop i Kilimanjaro International Airport i Tanzania tæt på grænsen til Kenya.

”Vi har ideelt set først fået en slottid og ikke en tilladelse. Vi er i den indledende fase af ansøgningen om at få en tilladelse,” siger Ladislaus Matindi. Air Tanzania skal godkendes inden for en række elementer som eksempelvis sikkerhed og de ansattes kompetencer.

British Airways lukkede sin rute
I juli indledte det statsejede Air Tanzania, der har sloganet “The Wings of Kilimanjaro”, en ny direkte rute til Mumbai i Indien. Selskabet havde i forvejen internationale ruter til Comoro og Bujumbura i Burundi, Lusaka i Zambia, Harare i Zimbabwe samt til Johannesburg og Entebbe.

Indtil for seks år siden havde British Airways en direkte rute mellem London Heathrow og Dar es Salaam. Flyselskabet valgte dog at nedlægge ruten, da den tilsyneladende ikke kørte godt fra et kommercielt perspektiv – også selv om ruten havde høj belægning.

Flåden hos Air Tanzania består i øjeblikket af to Airbus A220-300, én Boeing 787-8 Dreamliner, én Dash 8-Q300, tre Dash 8-Q400 samt én Fokker 50. Flyselskabet får blandt andet leveret endnu en Dreamliner til november.

 

Relaterede artikler:

British Airways lukker Afrika-rute

KLM præsenterer 12. destination i Afrika

Airbus-kunder lovpriser kabine i A220