Airbus gennemførte første flyvning med A320neo

Første flyvning med det nye Airbus A320neo fly blev i går gennemført fra Toulouse-Blagnac lufthavnen i Frankrig. Det nye mellemdistancefly var på vingerne i to og en halv time.

Torsdag den 25. september skriver sig ind i historien hos den franske flyproducent Airbus. Det var dagen, hvor det første A320neo fly gik på vingerne.

Flyet med produktionsnummer MSN6101 og registreringen F-WNEO rullede ud fra samlehallen i juli måned. Forinden var gået fire måneder med at samle flyet. Efter forskellige tests på landjorden, blev flyet så sendt i luften torsdag kl. 12.00.

Ombord på flyet var testpiloterne Philippe Pellerin og Etienne Miche de Malleray. De havde under flyvningen selskab af tre ingeniører, der foretog en lang række målinger og tests.

Da flyet kl. 14.22 satte hjulene på landingsbanen i Toulouse-Blagnac lufthavnen, var der jubel hos samtlige Airbus-medarbejdere, der har været involveret i projektet.

“Jeg lykønsker hele A320neo udviklingsteamet, jordpersonalet samt mandskabet om bord for at denne dag kunne blive virkelighed. A320neo flyet, som har været i luften i dag, bygger på en helt enestående succes i A320-familien. Flyet kombinerer gennem sine fantastiske fremskridt den mest effektive motor og aerodynamik-teknologi samt ny kabine, og markedet vil få et produkt, der vil forbruge 20 procent mindre brændstof per passager,“ sagde Airbus koncernchef Fabrice Brégier efter testflyvningen.

Bedst sælgende mellemdistancefly
A320neo flyet er udstyret med to Pratt & Whitney PW1100G-JM motorer, der løftede de omkring 60 tons fra landjorden. Under flyvningen, der foregik i det sydlige Frankrig, kunne ingeniører på landjorden følge med undervejs via en direkte forbindelse til flyet.

Det nye fly har en rækkevidde på 6.100 kilometer. Længden af flyet er 37,57 meter, hvoraf kabinen alene udgør 27,51 meter. Flykroppen har en bredde på 3,95 meter, og vingespændet er på 35,80 meter inklusive de såkaldte sharklets, der sikrer en optimal brændstoføkonomi.

A320neo-familien består af A319neo, A320neo og A321, der hver især har en sædekapacitet på henholdsvis 160, 189 og 240 passagerer i standardudgaverne.

Indtil videre har Airbus fået ordrer på flere end 3.200 eksemplarer af flyet, hvilket gør det til verdens bedst sælgende mellemdistancefly.