Bombardier CS300 (Foto: Eric Salard | CC 2.0)

Airbus overvejer A210 og A230

C-Series flyene fra canadiske Bombardier kan under det kommende Airbus-ejerskab komme til at hedde A210 og A230.

Siden den europæiske flyproducent Airbus Commercial Aircraft i slutningen af 1960´erne besluttede sig for at udvikle Airbus A300, har samtlige koncernens passagerfly haft en typebetegnelse med tallet “3” forrest, og lige nu er man nået til 380 i talrækken.

Men inden længe kan Airbus tage hul på en ny serie, der starter med et 2-tal. Bloomberg afslører fra kilder tæt på Airbus, at Bombardiers C-serie fly CS100 og CS300 fremover vil blive omdøbt til henholdsvis Airbus A210 og A230.

Det er konsekvensen af, at Airbus i oktober sidste år offentliggjorde købet af aktiemajoriteten i CSeries Aircraft Limited Partnership (CSALP), som fremstiller og sælger C-serie-flyene CS100 og CS300. Airbus har sikret sig en ejerandel på 50,01 procent, mens Bombardier Inc. ejer 31 procent, og Investissement Quebec har de resterende 19 procent af aktierne.

Bliver ændringen af typenavnet en realitet, vil C-series navnet blive skrottet efter 14 år i brug. Navnet blev første gang præsenteret i forbindelse med flyudstillingen i Farnborough i sommeren 2014, og ifølge Bombardier stod det for ‘competitive, continental og connector‘. Herudover skulle C´et også have en reference til flyproducenten Canadair, som var forgængeren til Bombardier Aerospace.

Mere tillid til flyprogrammet
Selvom der angiveligt endnu ikke er taget en endelig beslutning om navneskiftet, så kan det blive annonceret umiddelbart før det store flyshow i Farnborough, der afvikles fra 16. til 22. juli i år.

Ved udgangen af 2017 var der 348 faste ordrer på C-series flyene fra Bombardier, men siden offentliggørelsen af Airbus som ny majoritetsejer har interessen for flytypen udviklet sig ganske betydeligt.

“Med et slag havde vi pludselig adgang til kunder over hele verden med salg- og marketingorganisationen fra Airbus bag os,” sagde Bombardiers koncernchef Alain Bellemare for nylig ifølge Bloomberg. Dermed giver det også god mening med navneskiftet, så der dermed kan skabes mere tillid til flyprogrammet.

Bombardiers nuværende flyfabrik ligger i Quebec i det østlige Canada og vil stadig være den primære produktionslokalitet. Men planen er, at C-serien fremover også skal produceres i Mobile i den amerikanske stat Alabama, hvor Airbus i forvejen har en flyfabrik til fremstilling af A320-fly til sine amerikanske kunder.

I dag er der blot 29 C-series fly på vingerne for SWISS, airBaltic og Korean Air, men flyselskaber som Air Canada, Delta Air Lines, Egyptair, Gulf Air, Republic Airways og russiske Red Wings er nogle af de mange kunder, der venter på at modtage fly i de kommende år.

 

Relaterede artikler:

Airbus køber sig ind i Bombardiers C-serie

SWISS klar med Bombardier C-serie til London City

C-serie fly nonstop over Atlanten

Verdenspremiere på Bombardier CS300 med hangarfest

Flyvende start for Bombardiers CS-serie