Airbus vender ryggen til problem-batteri

Airbus har besluttet, at de første Airbus A350XWB-fly ikke vil blive leveret med de lithium-ion batterier, som har givet konkurrenten Boeings 787 Dreamliner-fly problemer.

Boeings fortsat ufrugtbare jagt på at finde årsagen til problemerne med lithium-ion batterierne i deres Dreamliner-fly, har fået Airbus til at trække i bremsen.

Oprindeligt var det planen, at Airbus’ nye A350XWB-fly også skulle udstyres med lithium-ion batterier til at starte flyets generator. Indtil nu har både Boeing og Airbus brugt traditionelle nikkel kadmium batterier i deres flytyper. Men de to nye flytyper skulle efter planen begge have de lettere lithium-ion batterier for at spare brændstof.

Airbus er nu vendt på en tallerken og har besluttet, at også Airbus A350XWB skal have de traditionelle batterier installeret når de første eksemplarer skal leveres i 2015.

Testflyvning med lithium-batterier
Den europæiske flyproducent har dog stadig tiltro til lithium-ion teknologien. Derfor vil A350XWB’erens testflyvningsprogram med fem fly også blive gennemført som planlagt med lithium-ion batterier ombord. Men når programmet kommer længere frem og flyet skal certificeres, bliver det med almindelige nikkel kadmium batterier, som er tungere, men hvor brandrisikoen er langt mindre.

Airbus udelukker ikke, at producenten på et senere tidspunkt installerer lithium-ion batterier i sine fly. Men den aktuelle usikkerhed og en ambition om at holde tidsplanen for udviklingen og leveringen af de første Airbus A350XWB-fly, har fået Airbus til at vende ryggen til lithium-ion batteriet.