Airbus vender tilbage til problembatterier

Problemerne med lithium-ion batterier på konkurrenten Boeings fly fik Airbus til at fjerne batteritypen på sine A350-fly. Nu vender Airbus tilbage til lithium-ion batterier.

Sidste år løb Boeing ind i voldsomme problemer med sine 787 Dreamliner-fly og flyenes lithium-ion batterier, da de i flere tilfælde kortsluttede med brand eller røgudvikling til følge. Boeing 787 Dreamlinere over hele verden havde flyveforbud i mere end tre måneder.

Mens Boeings teknikere arbejdede på højtryk for at finde ud af hvad årsagen til kortslutningerne var, besluttede Airbus midlertidigt at skifte lithium-ion batterierne ud med almindelige nikkel-cadmium batterier på selskabets nye Airbus A350-fly. Det fandtes på det tidspunkt i ganske få eksemplarer, var stadig under udvikling og havde ikke fløjet første gang endnu.

Nu er Airbus imidlertid så sikker på at lithium-ion batterierne ikke vil volde problemer, at de har besluttet at genintroducere batteritypen i Airbus A350’eren fra 2016. De første fly leveres til Qatar Airways i slutningen af i år. Det betyder at de første fly vil have nikkel-cadmium batterier. Herefter vil der være lettere lithium-ion batterier i flyene.

På alle testfly
Airbus A350 fik fornylig sin europæiske typecertificering. Da testflyvningerne er blevet udført med både nikkel-cadmium og lithium-ion batterier, så kunne Airbus få begge typer batterier certificeret.

“Vi fløj med lithium-ion batterier på alle testfly og akkumulerede mange erfaringer på de flyvninger,“ siger Gordon McConnell, chefdesigner af flyet, til Bloomberg.

SAS har bestilt 8 Airbus A350-900XWB-fly til levering i 2018.