Albatros-chef erkender risiko ved sejlads i arktisk farvand

Sejlads med krydstogtskibe i arktiske farvande kan indebære en risiko, men ifølge administrerende direktør i Albatros Travel Søren Rasmussen, er diskussionen teoretisk. Risikoen for en katastrofe er langt større, hvis uheldet er ude midt i Atlanten end langs de grønlandske kyster, fremgår det af en artikel i Travel People.

Der kanvære en risiko ved krydstogtssejlads i arktiske farvande. Det erkender Søren Rasmussen, indehaver af og administrerende direktør for Albatros Travel, der dog understreger, at det er en teoretisk diskussion.

Udtalelsen falder i det seneste nummer af magasinet Travel People, ogskønt chefen for Albatros Travel altså erkender, at der er en teoretiskrisiko ved sejlads medkrydstogtskibe i arktiske farvande, så mener han, at risikoen for en katastrofe er langt større, hvis uheldet er ude midt i Atlanten end langs de grønlandske kyster.

“Vi, der sejler i disse farvande, har aldrig set eller hørt om nogen, der kunne drømme om ikke at tage alle tænkelige forholdsregler. Eksempelvis taler man om, at folk ikke skal have lov til at sejle i farvande, der ikke er opmålt. Problemet eksisterer simpelthen ikke, idet ingen kaptajner på turistskibene kunne drømme om at sejle i uopmålt farvand. Og ingen reder eller forsikringsselskab ville risikere sit skib. Diskussionen er derfor 100 pct. tidsspilde,“ siger administrerende direktør for Albatros Travel, Søren Rasmussen.

Direktører erkender, at man naturligvis står med et problem, hvis katastrofen alligevel indtræffer, men henviser til, at det formentligt ville være et større problem hvis den samme ulykke skete ude på Atlanten midtvejs mellem Europa og Caribien.

“Selvom der ikke findes store sygehuse i Grønland, så findes der trods alt nogle sygehuse og læger, og der findes helikoptere hos amerikanerne på Thule samt hos Air Greenland. Endvidere vil der altid være et andet krydstogtsskib i nærheden,“ forklarer Søren Rasmussen og tilføjer, at krydstogtsskibene kun sejler i de arktiske farvande i sommerperioden, hvor det er helt lyst 24 timer i døgnet.

“Jeg tror, at situationen kan være langt mere kritisk for passagererne på et fartøj ude på de store verdenshave end langs Grønlands kyster,“ slutter Albatros Travel-direktøren.

Albatros Travel blev etableret i 1986 og tilbyder blandt andet krydstogtrejser til hele verden, herunder også til de arkitiskeegne. Siden 1999 har selskabet stået bag et årligt maratonløb på Den Kinesiske Mur, Great Wall Marathon, hvor der senest var over 1.500 deltagere. Succesen fra The Great Wall Marathon er siden blev fulgt op af andre eventyrlige løb, herunder The Polar Circle Marathon i Grønland ogThe Big Five Marathon i Sydafrika.