Aller udfordrer rejsebranchen

Aller Medias indtog i rejsebranchen udfordrer de etablerede aktører. Et rejsewebsite, et rejsemagasin og en rejsemesse er det første store skridt ind i den danske rejsebranche.

Aller Media kunne i går løfte sløret for en større satsning, der længe har været undervejs, siden mediekoncernen overtog Nyhavn Rejser med henblik på at gøre sin entré i den danske rejsebranche.

Aller Media opbygger et rejseunivers under navnet Where2go, der vil indeholde rejsewebsite, rejsemagasin samt en rejsemesse.

“Vores detaljerede viden om læsere og mål- og kundegrupper kombineret med vores indsigt i rejsebranchen giver os mulighed for at tilbyde vores læsere, kunder og ikke mindst vores annoncører noget helt særligt. Vi har et indgående kendskab til vores læsere, og med vores portefølje af ugeblade, magasiner og websites og øvrige forretninger er vi hver eneste uge i kontakt med flere end tre mio. danskere. Det er et helt unikt udgangspunkt for vores nye rejseunivers og vores ambition om at løfte rejsemarkedet,“ siger Rikki Sølling, der er direktør for Aller Leisure.

Rejsewebsitet, hvor man kan søge og købe rejser, er allerede i luften, mens første udgave af magasinet udkommer den 9. marts. Oplaget bliver på 150.000 eksemplarer og vil indeholde en række rejsereportager, der skal inspirere danskerne til nye rejseoplevelser. I det første udgivelsesår i 2015 er det planen at magasinet skal udkomme fire gang, og det vil blandt andet blive distribueret gratis med eksisterende magasiner fra mediekoncernen.

Where2go-rejsemessen vil blive afholdt den 20. – 22. marts på Radisson Blu Falconer Hotel & Conference Center i København, og det er forventningen, at mellem 5 – 10.000 gæster vil besøge første udgave af udstillingen.

Rejsemessen er efter samme skabelon som de eksisterende messer, hvor der vil være tilbud og viden om rejsemål samt foredrag af forfattere, livsstilseksperter og globetrottere.

Konkurrence til rejse- og medievirksomheder
Aller Media, der ejer 70 procent af Nyhavn Rejser samt 95 procent af Kulturrejser Europa, vil givetvis være en torn i øjet på den danske rejsebranche, der får en konkurrent med store muskler inden for det markedsføringsmæssige område.

Rejsemagasinet Where2go bliver en direkte konkurrent til Vagabond REJS, der udgives i 20.000 eksemplarer, mens Vagabond også står bag den årlige Rejsemessen for Kvalitetsrejser, der afholdes i Øksnehallen i oktober samt Sol Rejser, der afholdes samme sted den sidste uge i januar.

Da Aller Media oprindeligt meldte sin entré i rejsebranchen, var det en meget begejstret direktør Lars Thykier fra Danmarks Rejsebureau Forening, der bød den nye aktør velkommen.

“Det er en fremragende idé. Nyhavn Rejser har forsøgt at sælge i et stykke tid, og det er rart, at der kommer nogen ind, som har nogle nye idéer. Det tror jeg Aller vil have,“ sagde Lars Thykier i sensommeren 2013 til Mediawatch.dk.