American Airlines dropper omstridt gebyr

Det amerikanske luftfartsselskab American Airlines meddelte den 20. december indførelse af et gebyr for alle bookinger foretaget udenfor USA via GDS-systemerne Galileo og Worldspan. Efter massivt pres fra rejsebranchen dropper American Airlines nu gebyret.

Det vakte stor harme i rejseindustrien, da American Airlines den 20. december besluttede at opkræve et gebyr for alle bookinger foretaget gennem Travelport´s GDS-systemer Galileo og Worldspan.

Det var hensigten, at gebyret(“Booking Source Premium“)automatisk skulle opkræves via de såkaldte Agency Debit Memos (ADM), som IATA-luftfartselskaber anvender som betalingsmodel i transaktioner med rejsebureauerne.

Beslutningen om at indføre gebyret var en del af en langvarende konflikt mellem American Airlines og Travelport. I øjeblikket er Travelport ved at foretage et søgsmål mod American Airlines, fordi selskabet fjernede priserne fra online-rejsebureauet Orbitz, som Travelport er medejer af.

Men nu har konflikten taget en ny drejning, idet American Airlines i sidste uge besluttede at fjerne det omstridte gebyr. I et brev tilde europæiske rejsebureauer underskrevet af Maria Sebatian, VP Sales and Marketing EMEA, blev det meddelt, at American Airlines ikke vil gå videre med planerne om et gebyr på bookinger fra Worldspan og Galileo.

Med den seneste udvikling i sagen er der for alle rejsebureauer – uanset GDS-leverandør – sikret lige og fuld adgang til American Airlines gennem alle salgs- og distributionskanaler.

Foto: American Airlines er på retræten med Booking Source Premium-gebyret.