Det var ikke første gang, at et Boeing 737-300 fly fra Jet Time har måttet sikkerhedslande med et beskadiget hjul. En tilsvarende hændelse skete i Billund Lufthavn den 19. september 2008, hvor også F-16 fly dengang gik på vingerne for at inspicere landingshjulene.
Tirsdag var derstoralarm i Billund Lufthavn. Et Boeing 737-300 fly med registreringen OY-JTA fra det danske charterflyselskab Jet Time gjorde ved 09.00 tiden klar til en sikkerhedslanding.
Det var en såkaldt “Standby 2“ melding, der udløste det store opbud, der bestod af politi, seks brandkøretøjer, fire ambulancer og masser af nysgerrige og pressefolk.
Der er tre “Standby“-niveauer, hvor “Standby 3“ som det højeste betyder, at der er reel fare for et havari under landingen.“Standby 2“-meldingen, betyder, at flyet har et teknisk problem, som kan få indflydelse på landingen.
Ved “Standby 1“ er der tale om en sikkerhedslanding, hvor piloten vurderer at kunne lande uden problemer, men lufthavnens beredskab rykker altid ud i tilfælde af, at et eller andet går galt under landingen.
Beskadiget hjul
Flyet med rutenummer JTG 633 var lettet kl. 07.00 fra Billund Lufthavn med kurs mod Ponta Delgada, der ligger på den portugesiske ø-gruppe Azorerne. Ombord var 148 passagerer samt 6 besætningsmedlemmer.
Ved starten blev et af de bageste fire hovedhjul beskadiget, hvorfor piloterne besluttede sig for at returnere til Billund Lufthavn for en sikkherhedslanding. Samtidig blev det rapporteret, at der blev fundet dækrester på startbanen.
Flyvevåbnet sendte to F-16 jagere på vingerne for at foretage en visuel inspektion af Jet Time-flyet.Denne inspektion afslørede, at flyet havde tabt dele af slidbanen på det ene hjul.
Efter at have cirklet i omkring to timer for at brænde jet-fuel af med henblik på at reducere flyets vægt ved landingen, skete landingen lidt efter kl. 09.00 uden yderligere dramatik og problemer. Efter et hjulskifte, var flyet klar til atter at sætte kursen sydover.
Tilsvarende hændelse for 3 år siden
Det er ikke første gang, at Jet Time oplever sådan ensituation i Billund Lufthavn. Den 19. september 2008 skete en tilsvarende hændelse. Det var også et Boeing 737-300 fly – men med registreringen OY-JTC, der efter start rapporterede om problemer med landingsstellet.
Ombord på flyet var dengang 147 passagerer og besætningsmedlemmer, der var på vej til Lanzarote.
Det viste sig, at det venstre af de bageste hovedhjul varblevet beskadigetved starten, hvorfor der også dengang blev fundet dækrester på banen.
Flyvevåbnet valgte også dengang at sende to F-16 fly i luften for at foretage en visuel inspektion af flyet. Piloterne i F-16 flyene bekræftede, at dækket var beskadiget.
Dengang valgte Jet Time dogat dirigere flyet til landing i København, hvorfor passagerene ufrivilligt fik 4½ time i luften fra starten kl. 07.30 fra Billund til landingen lidt efter kl. 12.00 i Københavns Lufthavn.