Arriva vil køre på de jysk-fynske hovedstrækninger

Arriva har ansøgt Banedanmark om adgang til at køre på hovedstrækningen Odense-Århus og Århus H-Aalborg.

Fronterne er trukket op mellem DSB og Arriva efter at det er kommet frem, at Arriva vil udfordre DSB i den såkaldte fri trafik på de jysk-fynske hovedstrækninger.

Det har fået DSB til at fare frem med en pressemeddelelse med overskriften “Varm luft fra Arriva“. Tonen er hård og uforsonlig, idet DSB kalder det et PR-gimmick og mener, at Arriva-direktøren bluffer med sit udspil.

Arriva vil angiveligt indsætte de såkaldte Coradia-Lint tog, som er velkendt fra de jyske strækninger, hvor Arriva hvert år kører 7 mio. kilometer og betjener ca. 6,5 mio. passagerer. Ifølge DSB kan Arriva-toget maksimalt køre 120 km/t, mens DSB fremhæver en tophastighed på 180 km/t på sit IC3 og IC4-materiel. Det er dog en sandhed med modifikationer, idet de nye IC4 toge i første omgang kun er godkendt til en maksimal hastighed på 160 km/t.

Arriva Lint
Arrivas karakteristiske turkisblå Coardia-Lint tog

Ifølge beregninger foretaget af DSB vil Arriva-togene være 19 minutter langsommere end DSB´s InterCityLyn-tog mellem Odense og Århus H og op til 18 minutter langsommere på strækningen mellem Århus H og Aalborg.

“Selvom toget er et godt produkt, så gider folk jo ikke sidde i det mere end højest nødvendigt,“ siger DSB´s administrerende direktør Søren Eriksen om Arriva´s udspil.

Arriva var i øvrigt den første operatør, der tog gratis internet-forbindelse i brug i den kollektive trafik. Den tilbudte internet-forbindelse er en WiFi High Speed Access med en hastighed på 7,2 Mbps. Internet-forbindelsen er til rådighed i alle Arrivas 29 Lint-togsæt, der kører på ca. 90 % af alle afgangene. Hos DSB er det kun passagererne på DSB 1, der kan nyde godt af gratis internet. Passagerer der rejser på Standard skal betale for det.

Så hvis rejsen bliver lidt længere hos Arriva, kan man altid underholde sig med gratis internet ombord.