(Foto: Morten Lund Madsen)

Atlantic Airways åbner rute til Skotland

Fra slutningen af marts måned næste år vil færøske Atlantic Airways flyve to gange ugentligt til Edinburgh.

Fra marts næste år vil det færøske flyselskab Atlantic Airways flyve mellem Vagar på Færøerne og Skotlands hovedstad Edinburgh. Den nye rute bliver den ene af tre ruter, som skal udgøre skelettet i Atlantic Airways’ nye NORD-satsning. Den handler om at tilbyde færøsk erhvervsliv gode forbindelser til nabolandene Island, Norge og Skotland.

Gennem mere end 10 år har de på Færøerne drømt om et færøsk olieeventyr. Og adskillige selskaber har da også været i gang med efterforskningsaktiviteter. Derfor ville det umiddelbart virke mest logisk at Atlantic Airways som en del af sin NORD-satsning åbnede en rute til Skotland og Nordsøens olieby nummer et, Aberdeen.

Men nu har Atlantic Airways offentliggjort, at valget i stedet er faldet på Edinburgh. Det skyldes blandt andet størrelsen af byens optageområde og de gode forbindelser videre til London og destinationer i det øvrige England. Atlantic Airways lukkede tidligere i år sin egen London-rute.

Det rette miks
Planen er at oprette NORD-ruter til Edinburgh, Reykjavik på Island og Bergen på Norges vestkyst. Ruterne skal beflyves op til fem gange om ugen hver. På Edinburgh-ruten lægges ud med to ugentlige flyvninger. For at få det rette miks mellem udbud og efterspørgsel, så arbejder Atlantic Airways på at anskaffe en ny og mindre flytype end selskabets 144-sæders Airbus A319-fly. Selskabet har endnu ikke lagt sig fast på den præcise flytype. Men i en brochure om selskabets nye strategi er der afbilledet et 46-sæders Embraer 145 regionalt jetfly. Og selskabet skriver, at man forventer at have den nye flytype i sin flåde fra marts 2015.

Efter et par turbulente år med til tider overmodig vækst og satsning på seriecharter er Atlantic Airways i gang med en omfattende turnaround-proces, hvor rutetrafikken til og fra Færøerne igen vil gå forud for alt andet. Således skal to af selskabets tre Airbus A319-fly koncentrerer sig om ruteflyvning primært til København og i sommersæsonen også til Aalborg, Billund, Barcelona og Mallorca. Det tredje Airbus A319-fly skal så arbejde på wet lease-aftaler for andre selskaber. Allerede nu flyver Atlantic Airways wet lease for det islandske lavprisselskab WOW air.