En Bombardier CRj-1000 fra det spanske regionale flyselskab Air Nostrum. Foto: Alan Wilson, CC 2.0

Atter sorte tal hos tidligere SAS-partner

Efter flere hårde år fik Air Nostrum igen overskud på bundlinjen i 2022. Flyselskabet har desuden løftet sløret for næste skridt i samarbejdet med CityJet og en række andre virksomheder.

2019 blev det sjette år i træk, hvor Air Nostrum kunne præsentere et overskud, men så ramte COVID-19-pandemien, hvilket betød, at bundlinjeresultatet på ny måtte skrives med rødt blæk. Nu har det spanske flyselskab dog atter overskud.

Den tidligere SAS-partner har netop løftet sløret for årsresultatet for 2022, og her fremgår det, at selskabet landede en samlet omsætning på 494,2 millioner euro (3,6 milliarder kroner) i det forgangne år.

Ud af denne omsætning fik Air Nostrum skabt et overskud før skat, der beløb sig til 19,6 millioner euro, hvilket svarer til 146,2 millioner kroner. Året før, hvor pandemien i højere grad påvirkede forretningen hos flyselskabet, endt årsresultatet som et underskud på fem millioner euro (37,3 millioner kroner).

Har fået alle overenskomster på plads
I løbet af sidste år betjente Air Nostrum 4,4 millioner passagerer, hvilket er 55,3 procent flere end de 2,8 millioner rejsende, som gik ombord i selskabets fly i COVID-19-året 2021. I alt foretog de 39 fly fra ATR og Bombardier, der tilsammen udgør flåden hos Air Nostrum, 46.710 flyvninger sidste år.

Flyselskabet oplyser, at man samlet set endte med en belægningsgrad på 77 procent i 2022, som af ledelsen beskrives som et godt år med høj efterspørgsel. Det var dog ikke uden bump på vejen. Euro-kursen, renterne samt prisen på brændstof nævnes som tre nøgleudfordringer i året, der gik.

Hos Air Nostrum føler man sig derudover godt rustet til at bygge videre på det fundament, der er blevet lagt i form af 2022-resultaterne, da flyselskabet har fået skabt ro på de indre linjer ved at forhandle nye overenskomstaftaler med alle personalegrupper på plads.

Ni selskaber forenes
I marts i år gav EU-Kommissionen grønt lys til, at Air Nostrum kunne fusionere med den nuværende SAS-underleverandør CityJet.

I forbindelse med offentliggørelsen af årsresultatet præsenterede Carlos Bertomeu, der er koncernchef for Air Nostrum, et nyt selskab, hvor flyselskabernes fælles aktiviteter skal være samlet i. Det har fået navnet Strategic Alliance of Regional Airlines (SARA).

Udover de to førnævnte flyselskaber vil Hibernian Airlines, der er et datterselskab til Air Nostrum, også være en del af det fælles selskab, som beskrives som den største gruppe af regionale flyselskaber i Europa.

I tillæg til flyselskaberne er flere andre selskaber med tilknytning til Air Nostrum også med. Det drejer sig om MRO-virksomheden ANEM, selskabet ANTO, der beskæftiger sig med uddannelse af personale, samt Air Nostrum Global Services, ARA, den irske mæglervirksomhed Ard Aer samt et niende unavngivet selskab, der ligeledes skulle være beskæftiget i luftfartsbranchen.

“SARA vil bistå og koordinerer med alle virksomhederne i alliancen, der fortsat vil være selvstændige enheder, som har deres eget brand og egen struktur. Selskaberne vil desuden fortsat have hovedkvarter i deres eget land samt egne ansatte,” siger Carlos Bertomeu, der er blevet udpeget til at være bestyrelsesformand for SARA.


Relaterede artikler:

Spansk flyselskab fordobler ordre på luftskibe

EU godkender europæisk luftfartsfusion

Nyt forsøg på at fusionere CityJet og Air Nostrum