En del passagerflyvninger skal i fremtiden foretages med luftskibe. Det mener Air Nostrum Group, der har øget en eksisterende ordre og været til møde med myndigheder om mulige ruter.
Sidste år bestilte Air Nostrum Group 10 luftskibe, der skal føjes til det spanske flyselskabs flåde, som i øjeblikket består af 39 fly fra henholdsvis ATR og Bombardier. Nu oplyses det, at selskabet har øget ordren med atter 10 skibe.
Luftskibene er af typen Airlander 10, som skal fremstilles af virksomheden Hybrid Air Vehicles (HAV) fra Storbritannien. Flyselskabet står til at blive lanceringskunde på luftskibene, der ventes at kunne komme i luften fra 2027.
Air Nostrum har bestilt de nye luftskibe i en konfiguration, hvor der bliver plads til 100 passagerer ombord. Indtil videre lyder det, at fartøjerne eksempelvis kan benyttes til flyvninger fra Spanien til forskellige destinationer i Middelhavslandene. Heriblandt Malta.
Har overvejelser om flere destinationer
Ifølge HAV vil Airlander 10 kunne være i luften i fem dage i streg, transportere en nyttelast på op til 10 ton, have en rækkevidde på 7.400 kilometer og kunne nå en højde på maksimalt 6.100 meter.
Producenten og den tidligere SAS-partner slår begge på de klimamæssige perspektiver i flådetilføjelsen, da luftskibene på sigt skal drives af el. De første udgaver vil dog benytte fire forbrændingsmotorer, hvorefter man efter planen vil tage en hybridløsning i brug, inden luftskibene overgår helt og aldeles til el.
Mulighederne i flyvninger med luftskibene er desuden blevet diskuteret på et møde med transportmyndighederne i Malta, hvor Hybrid Air Vehicles, Air Nostrum og det maltesiske flyselskab Mel Air, der er en del af Air Nostrup Group, deltog.
Her drøftede man blandt andet ruter fra Malta til øen Gozo og Sicilien samt andre eventuelle ruter til Italien, Tunesien og Libyen.
Vil bidrage til udviklingen
I forbindelse med den øgede ordre er Air Nostrum – som det første passagerflyselskab – desuden blevet en del af et partnerprogram, der bidrager til udviklingen af Airlander 50, som er HAVs bud på, hvordan der kan bygges oven på det fundament, der er blevet lagt med udviklingen af Airlander 10.
Som det ser ud i øjeblikket, vil dette skib kunne tilbagelægge strækninger på op til 2.200 kilometer, når det bruger hele den tilgængelige kapacitet og medbringer 200 passagerer samt en nyttelast på 50 ton. Det ventes dog først at være færdigudviklet og klar til drift om 10 år.
Miguel Ángel Falcón, der er bestyrelsesformand for Mel Air og direktør i Air Nostrum, forklarer, at der er flere årsager til, selskabet har valgt at fordoble ordren på luftskibe samt involvere sig i udviklingen af Airlander 50.
”Der ligger mange faktorer til grund for vores interesse i at flyve med Airlander. Det er blandt andet skibenes lave brændstofforbrug, miljøfordelene og alsidigheden i, at de kan lette og lande på både jord og vand. Det er eksempler på nogle af grundene til, hvorfor vi mener, at Airlander bliver et fremragende fartøj til regionale flyvninger.”
Relaterede artikler:
EU godkender europæisk luftfartsfusion