Lufthansa tilbyder forudbestilling af Onboard Delights. (Foto: Lufthansa | PR)

Både flere og færre produkter i luften

Fra onsdag den 8. februar bliver det muligt at forudbestille frisk tilberedte måltider på Lufthansas flyvninger i Europa, mens Finnair stopper salget af kosmetik, gaver og øvrige detailprodukter.

Rejsende med Lufthansa på europæiske ruter vil fremover i god tid kunne forudbestille et favoritmåltid, der vil kunne nydes om bord.

Hos Lufthansa bliver rejsende i dag tilbudt et stykke chokolade på ruter med en flyvetid på op til 30 minutter, mens en flaske vand vil blive omdelt ved flyvninger på op til 60 minutters varighed.

Fra den 8. februar vil det dog blive muligt at forudbestille et frisklavet måltid, når flyvningen er over 60 minutter. Det gælder eksempelvis på ruten mellem København og Frankfurt, hvor rejsens varighed er en time og 30 minutter i henhold til tidtabellen, mens flyet typisk er i luften i en time og fem minutter.

Bestillingen kan tidligst foretages 30 dage før afrejse og op til 36 timer før afgang. Til gengæld skal den kontantløse betaling foregå ombord på flyet.

Har man ikke bestilt en salat eller sandwich på forhånd, vil det kun være muligt at købe snacks. Men den nye service skal sikre, at det ønskede måltid altid er tilgængeligt ombord, oplyser Lufthansa i en pressemeddelelse.

Finnair stopper salg af detailprodukter
Mens Lufthansa vælger at udvide tilbuddet ombord, går Finnair den modsatte vej. Det finske Oneworld-selskab har netop meddelt, at man stopper salg af kosmetik, tilbehør, gaver og andre detailprodukter. Det gælder både forudbestillinger og salg ombord på samtlige flyvninger – også de interkontinentale.

Ombordsalget stopper den 28. februar 2023, men forudbestilte varer leveres dog frem til den 18. april 2023.

Finnair understreger samtidig, at det stadig vil være muligt at forudbestille måltider samt at købe snacks og drikkevarer ombord.

Ifølge Valtteri Helve, der er produktchef hos Finnair, har beslutningen været længe undervejs.

“Shopping ombord og forudbestilling er blevet en mindre vigtig service blandt vores kunder. Allerede i foråret 2020 annoncerede vi, at vi stopper salget ombord på vores flyvninger inden for EU som en del af vores mål om at reducere flyets samlede vægt, og nu er det tid til at tage det næste skridt. Salget af mad og drikkevarer på fly vil naturligvis fortsætte, og vi vil fortsætte med at udvikle vores service.”

 

Relaterede artikler:

Lufthansa fjerner frie drikkevarer på langruter

Det tyske køkken skal ind i Lufthansa-flyene

Finnair: Ingen alkohol på aftenflyvninger