Der er størst risiko for at miste sin bagage ved rejser i Europa, da flyselskaber og lufthavne ligger langt bag USA og Asien, når det handler om effektiv bagagehåndtering.
Selvom antallet af globale flypassagerer øges år for år, bliver der trods alt færre kufferter, der ikke når frem til destinationen. Det viser en dugfrisk undersøgelse fra SITA, der er den førende leverandør af IT- og kommunikation til luftfartsindustrien.
I 2016 var der 3,77 mia. flypassagerer, der tilsammen fik håndteret over fire mia. stykker bagage i forbindelse med flyrejsen. Af disse nåede 5,73 stykker bagage per 1.000 passagerer ikke frem til bagagebåndet i ankomstlufthavnen i tide, eller forsvandt fuldstændigt undervejs, fremgår det af SITA Baggage Report 2017.
Det er især i Europa, at der er problemer med at få bagagen frem til tiden. Her ligger gennemsnittet på 8,06 stykker bagage, som der er ureglemæssigheder med, mens tilsvarende tal fra Nordamerika og Asien er henholdsvis 2,70 og 1,81 procent. Det vidner om, at de europæiske lufthavne, bagagehandlingselskaber og flyselskaber har et stort arbejde foran sig for at komme på omgangshøjde med disse markeder.
Siden 2007 er antallet af tilfælde med uregelmæssig bagage dog faldet med hele 70 procent som følge af investering i ny teknologi samt effektivisering hos flyselskaber og lufthavne.
700.000 stykker bagage forsvinder
Der er mange forskellige årsager til, at bagagen ikke når frem til den retmæssige ejermand i ankomstlufthavnen. I alt 10,2 mio. stykker bagage var udsat for uregelmæssigheder i 2016, og op imod halvdelen (47 procent) blev forsinket i forbindelse med et flyskifte undervejs. Hele 16 procent blev ikke lastet på flyet, mens fejl i billetter og stregkoder var årsag til 15 procent af uregelmæssighederne. Et mindre antal kufferter nåede ikke frem til bagagebåndet på grund af håndteringsfejl i ankomstlufthavnen eller som følge af forskellige fejl omkring bagagetags.
Af samlet 10,2 mio. stykker bagage, der ikke nåede frem til tiden, dukkede 77 procent op igen i hel tilstand. Omkring 16 procent af kufferterne var beskadiget, og endelig var der syv procent, der aldrig er kommet til syne igen som følge af tyveri. Det svarer til flere end 700.000 stykker bagage årligt.
Det koster årligt luftfartsindustrien op imod 2,1 mia. dollars – eller godt 14,25 mia. danske kroner – at eftersøge, efterlevere og erstatte forsinket, beskadiget samt stjålet bagage.
Nye regler på vej
Der er dog udsigt til en markant forbedring på området. Det ventes at ske allerede fra juni 2018, når den nye IATA-resolution 753 træder i kraft. Denne resolution, der er vedtaget af IATA på vegne af organisationens 265 flyselskaber, der repræsenterer 83 procent af verdens luftfart, pålægger flyselskaberne at følge bagagen undervejs og dele informationerne digitalt med andre flyselskaber og bagagehandlere.
“Det er frustrerende for passagerer og flyselskaber, når bagagen forsvinder, men de dage er talte, hvor man ikke ved, hvor bagagen befinder sig. Vi står ved indgangen til en ny æra i bagagehåndtering på fly, fordi verdens flyselskaber har forpligtet sig til at følge bagagen gennem hele rejsen. Dette kræver dataindsamling, styring og deling på tværs af flyselskaber, lufthavne og ground-handlere og giver et bedre billede af, hvor hvert stykke bagage er trin for trin i processen,” udtaler Ilya Gutlin, der er direktør for Air Travel Solutions hos SITA.
SITA har gennem de seneste 20 år været det førende selskab inden for sporing af flybagage og man udbyder produktet SITA WorldTracer, der benyttes af flyselskaber over hele verden. Det ventes at SITA vil få en ledende rolle i at sikre, at flyselskaberne lever op til kravene, når den nye IATA-resolution skal gennemføres den kommende sommer.
Relaterede artikler:
Bagagenedbrud i CPH sendte passagerer i kælderen
Massive bagageproblemer for KLM-kunder