Beijing Capital Airport på vej mod toppen

Lufthavnen i den kinesiske hovedstad vokser med rekordfart. I 2009 var væksten så stor, at fem store internationale lufthavne blev overhalet. Beijing Capital er nu i TOP3 blandt verdens travleste lufthavne.

De seneste tal fra de kinsiske luftfartsmyndigheder viser, at de kinesiske lufthavne håndterede næsten en halv milliard passagerer i 2009. Helt præcist rejste 486,1 mio. passagerer gennem 166 kinesiske lufthavne sidste år, hvilket var en stigning på 19,8 % i forhold til 2008.

Trafikken i Beijing Capital International Airport steg med ikke mindre end 16,9 %, således at 65,4 mio. rejste gennem lufthavnen i 2009. Dermed tog den kinesiske lufthavne et stort skridt i retning af at blive den travleste lufthavn i verden.

Beijing Capital Airport rykkede sidste år fem pladser frem fra nr. 8 til nr. 3 og overhalede undervejs storlufthavnene i Chicago, Tokyo, Paris, Los Angeles og Dallas. Kun Atlanta (88,0 mio.) og London-Heathrow (65,9 mio.) er større, men allerede i 2010 forventes London at være overhalet, mens der formentlig går et par år mere, før Atlanta er agterudsejlet.

Væksten i det kinesiske marked er enorm. Der er nu i alt 14 lufthavne med over 10 mio. passagerer årligt. Efter Beijing kommer Guangzhou (37,04 mio.), Shanghai Pudong (32,05 mio.) og Shanghai Hongqiao (25,10 mio.). Det viseren opgørelsefra anna.aero.

Det kinesiske marked domineres af tre store luftfartsselskaber; Air China, China Eastern og China Southern, der tilsammen har en markedsandel på op imod 70 %.

Største indenrigsrute er ikke overraskende Beijing-Shanghai. Her er der 35 daglige afgange fordelt på fem selskaber. Sammenligner man med den største danske indenrigsrute København-Aalborg er det tydeligt, at der er overkapacitet på vore hjemlige breddegradder. På indenrigsruten til Aalborg udbydes der nu op til 25 daglige afgange fordelt på tre luftfartsselskaber.

Indenrigsruten fra Beijing til Shanghai trues dog i fremtiden af et nyt højhastighedstog, der vil blive taget i brug sidst i 2011 eller i begyndelsen af 2012. Toget vil tilbagelægge den 1.300 km lange strækning på kun 4 timer – mod 10 timer i dag.