BER tager begge baner i brug igen

Fra 1. december har Berlin Brandenburg Airport atter taget begge startbaner i brug. I løbet af de sidste otte måneder har de to baner været benyttet skiftevis.

Berlin Brandenburg Airport slog dørene op 31. oktober sidste år midt under coronapandemien. Og den nye storlufthavn har derfor endnu ikke oplevet et normalt år.

De mange færre flyvninger under krisen har overflødiggjort to startbaner, hvorfor der næsten siden åbningen kun har været én bane i brug ad gangen. Den nyetablerede sydlige startbane, 07R/25L, blev åbnet 4. november 2020, men lukkede igen en måneds tid efter.

Herefter var kun den eksisterende, nordlige startbane, 07L/25R, i brug. Denne bane har været en del af den tidligere Schönefeld-lufthavn, men blev således integreret i den nye Berlin-storlufthavn.

I april i år åbnede den nyetablerede bane atter, og frem til 1. december har banerne skiftedes til at være aktive. Men nu har Berlin Brandenburg valgt at holde begge baner aktive for at sikre stabil flydrift i løbet af vinteren, der kan byde på vejrmæssige udfordringer.

Forventer det dobbelte antal flyoperationer
Ved at holde begge startbaner aktive kan lufthavnen således rydde sne og is fra den ene af banerne, mens flyene kan bruge den anden. I vintermånederne fra december 2020 til marts 2021 registrerede Brandenburg-lufthavnen mellem 3.000 og 4.600 flyoperationer. I den nuværende vinter forventes det dobbelte antal starter og landinger.

”Det var nødvendigt at bruge én bane i de seneste måneder fra et forretningsmæssigt og operationelt perspektiv. Vi var i stand til at reducere vores udgifter, men alligevel styre det stigende antal flyvninger siden sommeren,” siger Aletta von Massenbach, administrerende direktør i Flughafen Berlin Brandenburg (FBB).

”Ser vi på vintermånederne, men især i lyset af den forventede stigning i passagertal for det kommende år, bruger vi nu begge startbaner igen. At bruge to startbaner på én gang sikrer også mere stabil vinterflyvning, flere rutinemæssige processer for personalet og dermed en tilbagevenden til en form for normalitet i lufthavnen.”

Under coronapandemien har Berlin Brandenburg kun benyttet Terminal 1, mens Terminal 2 og Terminal 5 (den gamle Schönefeld-terminal, red.) har været lukkede som følge af de lave passagertal.

 

Relaterede artikler:

Storlufthavn skal bruge penge for at undgå konkurs

Bedste måned i Berlin efter åbningen

Passagerer er tilfredse med ny Berlin-lufthavn