Berlin Tegel Airport.

Berlin-lufthavne passerer 33 mio.

De to slidte Berlin-lufthavne Tegel og Schönefeld er tilsammen større end CPH og bliver ved med at vokse, mens en ny storlufthavn lader vente på sig.

Hvis Tysklands hovedstad Berlin kun havde haft én lufthavn, så ville den være væsentligt større end Københavns Lufthavn. Men det har byen ikke endnu. Den store Brandenburg-lufthavn åbner sandsynligvis først næste år – mere end fem år forsinket.

Derfor må flytrafikken presses ind i de to slidte Berlin-lufthavne Tegel og Schönefeld. Det er dog ikke ensbetydende med, at væksten er gået i stå. Således steg antallet af passagerer i de to lufthavne tilsammen med 11,4 procent til 32.906.881 passagerer i 2016. I Københavns Lufthavne endte man på lige godt 29 mio. passagerer.

Slidt og overbebyrdet
Det var især den tidligere DDR-lufthavn Berlin Schönefeld, der oplevede stor vækst i 2016. Her steg passagertallet med 36,7 procent i forhold til 2015 til 11.652.922 passagerer. I Tegel-lufthavnen i det gamle Vestberlin havde man en beskeden vækst på 1,2 procent til 21.253.959 passagerer. Men lufthavnen, der ligger klemt inde mellem beboelsesejendomme er da også temmelig slidt og overbebyrdet. Lufthavnsmyndighederne forsøger at lappe på lufthavnen og lave midlertidige forbedringer.

Men det ændrer ikke på, at Tegel er en aldrende og slidt lufthavn, der skulle være lukket i 2012. Det var nemlig her den nye store Berlin Brandenburg-lufthavn skulle være åbnet. Det gjorde den ikke. Officielt stiler man mod en åbning i slutningen af i år, men ifølge tyske medier, så bliver det nok snarere først i 2018.

Udvide med ny terminal
Brandenburg-lufthavnen er dimensioneret til 27 mio. passagerer. Det havde været ganske udmærket, hvis lufthavnen ellers var åbnet i 2012. Nu har Tegel og Schönefeld langt flere passagerer end det. Og der er ikke meget der tyder på, at den tocifrede vækst i Berlin Schönefeld stopper. Den er nemlig især drevet af den base, som Ryanair har etableret i lufthavnen og løbende udbygger med nye fly og nye ruter.

Derfor har bestyrelsen for Brandenburg-lufthavnen da også, allerede inden lufthavnen er åbnet, vedtaget at udvide den med en ny terminal. Det skal gøre lufthavnen i stand til at håndtere otte millioner passagerer. Terminalen bliver en forlængelse af lufthavnens nordlige finger.

Tidligere har det også været på tale at opføre en særlig lavpristerminal adskilt fra resten af lufthavnen. Den plan er indtil videre tilsyneladende lagt på hylden.

Længere ude i horisonten kan der blive tale om at udvide lufthavnen med en tredje landingsbane og flere satellitterminaler, der skal gøre lufthavnen i stand til at håndtere op mod 50 millioner passagerer.

Stærkt og forenet Tyskland
Her og nu handler det dog i første omgang om overhovedet at få taget lufthavnen i brug. Det har det indtil videre knebet gevaldigt med. Den planlagte åbning den 30. oktober 2011 blev i første omgang udskudt til 3. juni 2012. En dato som luftfartsselskaber og alle andre aktører i de to eksisterende Berlin-lufthavne, Tegel og Schönefeld, navigerede efter. Alt var klar til den store operation, som det er at flytte fra en lufthavn til en anden samtidig med at man opretholder trafikprogrammet.

Den tyske bundeskansler Angela Merkel havde skrevet datoen ind i sin kalender og gjort klar til at komme og klippe snoren til den nye storlufthavn, som ville være endnu et vidnesbyrd om et stærkt og forenet Tyskland. Tegel var oprindeligt Vestberlins lufthavn, mens Schönefeld lå i Østtyskland.

Holdt ikke stik
Men 14 dage før indvielsen satte brandmyndighederne foden ned. Udluftningen i de store glasbeklædte lufthavnsterminaler var ganske enkel god nok til at kunne suge røg væk i tilstrækkelig grad i tilfælde af en brand.

Lige siden har ingeniører og arkitekter kæmpet med at finde en løsning på udluftningsproblemerne. Samtidig har lufthavnens bestyrelse og bystyret i Berlin, som ejer en del af lufthavnen, igen og igen kommet med udmeldinger om forventede åbningsdato – for så at udskyde det igen.

Først hed det marts 2013. I efteråret 2012 blev det rykket på ny til den 27. oktober 2013 til vinterfartplanernes ikrafttræden. Og i januar 2013 blev det udskudt på ubestemt tid. Siden da har der været tale om en mini-åbning med kun omkring 10 daglige afgange i en indkøringsperiode. Den plan blev imidlertid lagt i skuffen igen. I feburar 2014 vurderede lufthavnens nye bestyrelsesformand, tidligere airberlin-direktøer Hartmut Mehdorn, at en åbning i 2016 kunne være sandsynlig.

Det kom dog heller ikke til at holde stik. I december 2014 sagde lufthavnens bestyrelse, at en åbning i andet halvår 2017 var sandsynlig. Det er officielt ikke blevet ændret siden. Men den tyske avis Bild skrev i december sidste år, at lufthavnen sandsynligvis først vil åbne i starten af 2018.

Ifølge avisen, så har formanden for det udvalg, der fører tilsyn med byggearbejdet, allerede før jul sidste år erkendt, at det bliver svært at nå at blive færdig til at kunne åbne i år. En åbning i starten af 2018 er nok mere realistisk, skulle formanden, Berlins borgmester Michael Müller, ifølge avisen have sagt.

Tegel og Schönefeld blev i 2016 henholdsvis nummer tre og otte på en Top 10 over verdens værste lufthavne, som onlinerejseportalen eDreams havde lavet ud fra mere end 90.000 kundebesvarelser.

 

 

 

Relaterede artikler:

Medie: Endnu en forsinkelse i ny Berlin-lufthavn

Ny tvivl om åbning af Berlin-lufthavn

Uåbnet Berlin-lufthavn planlægger udvidelse

Berlin-lufthavne blandt verdens 10 dårligste

Vil bevare Berlin-Tegel lufthavnen