Ryanair Boeing 737-800 i Billund Lufthavn (Foto: BLL)

Blokaden der løb ud i sandet

Ryanairs base i Billund Lufthavn kunne fredag fejre 1-års jubilæum, uden at have set skyggen af den storstillede blokade, som fagbevægelsen ellers havde på tegnebrættet.

Truslerne om en blokade af Ryanairs operationer blev fremsat af fagbevægelsen allerede flere måneder inden Ryanair for et år siden åbnede sin base i Billund med to fly og 50-60 besætningsmedlemmer stationeret. Ryanair nægtede at tegne danske overenskomster for sine ansatte.

Derfor planlagde fagbevægelsen at lamme det irske lavprisselskabs operationer fra Billund Lufthavn ved at både bagagemedarbejdere, sikkerhedspersonale, flymekanikere, check-in personale og medarbejderne i butikkerne i lufthavnen nægtede at servicere Ryanairs fly og passagerer.

Ryanair-passagerer ville derfor hverken kunne checke ind, gå igennem sikkerhedskontrollen eller købe varer, som kræver at man fremviser sit boardingkort. Desuden ville flyene ikke få lastet kufferter eller blive rutinechecket.

Men i fredags kunne basen i Billund fejre 1-års jubilæum uden at der har været det mindste optræk til blokade mod Ryanairs operationer i Billund. Ingen gang få timer eller minutters faglig kamp er det blevet til. Og i fagbevægelsen erkender man også, at blokadevåbnet er lagt på hylden. Men kampen mod Ryanair fortsætter.

”En blokade er ikke aktuelt lige nu. Vi kører en anden stil og forfølger et politisk spor,” siger Anders Mark Jensen, næstformand i Flybranchens Personaleunion (FPU), til CHECK-IN.dk.

FPU organiserer danske piloter og kabinepersonale. Så det er dem Ryanair skulle tegne overenskomst med. Men for at lave en blokade er FPU nødt til at få de andre LO-fagforbunds medlemmer til at gøre arbejdet. For det er fagforeninger som 3F, HK og Metal, der organiserer bagagemedarbejdere, butiksansatte og mekanikere i lufthavnen. I slutningen af maj og starten af juni sidste år var FPU tæt på at få de andre fagforbund til at afsende første konfliktvarsel, som er det første skridt mod en egentlig blokade.

Lukke basen
I den lokale 3F-afdeling vægrede man sig mod at skulle indlede en blokade. Man frygtede nemlig, at Ryanair lynhurtigt ville lukke Billund-basen, hvis de mødte stor modstand. Og da Ryanair er lufthavnens suverænt største operatør, så var man nervøse for, at 3F-medlemmer ville miste arbejdet, hvis den største operatør forsvandt.

Men nu er sagen blot en lille brik i den samlede kamp mod social dumping.

”Sagen er rykket op på et højere stadie, hvor det ikke blot handler om Ryanair i Billund, men generelt om social dumping inden for luftfart. Det stikker dybere end bare en almindelig arbejdskamp, og derfor skal der tages andre metoder i brug,” fastslår Anders Mark Jensen.

På sin sædvanlige frække facon har Ryanair flere gange udtrykt sin holdning til kravet om en overenskomst.

”Vores ansatte har ret til at forhandle med os uden indblanding fra ubrugelige fagforeninger, danske eller irske. Ryanairs ansatte har ret til at melde sig ind i en fagforening, den franske fremmedlegion eller pigespejderne, hvis de ønsker. Det har de ret til ifølge den irske forfatning,” har Ryanairs kommunikationschef, Stephen McNamara, tidligere sagt til Politiken.