Boeing 737NG (Foto: Boeing | PR)

Bøde til Boeing for at montere 737-dele med fejl

Boeing installerede vitale flydele med fejl i vingerne på en række 737NG og 737 MAX i år og sidste år. Det udløser bødekrav på millioner fra USA’s luftfartsmyndigheder.

Den amerikanske flyproducent Boeing står over for en bøde på fire millioner dollar (cirka 27 millioner kroner) fra de amerikanske luftfartsmyndigheder FAA på grund af installation af flydele med fejl i Boeing 737NG og 737 MAX.

FAA har startet en civilretslig sag mod Boeing, da flyproducenten ifølge FAA ikke har sikret sig, at en leverandør leverede flydele uden fejl, ligesom Boeing heller ikke afviste delene, da fejlene på dem blev kendt. Det skriver Air Transport World.

Vitale dele på vinger
Sagen drejer sig om dele kaldet slat tracks, som er en form for skinner placeret på den forreste del af flyets vinger. De bruges til at styre de såkaldte slats, som køres ud på forsiden af vingen for at give mere opdrift under start og landing.

233 sæt af slat tracks, som en underleverandør producerede i midten af 2018, var behæftet med fejl, da en påkrævet beskyttelsesbelægning ikke var blevet anvendt.

Trods en korrespondance i september 2018 mellem Boeing og underleverandører omkring fejlene endte de fejlbehæftede dele alligevel på 737-produktionslinjen på Boeing-fabrikken i staten Washington.

Nogle af delene blev installeret på 133 Boeing 737NG-fly, som blev leveret fra 16. august 2018 til 2. maj 2019. Resten kan være monteret på en række af de 737 MAX-fly, som i øjeblikket er underlagt et globalt flyveforbud efter to fatale flystyrt med flytypen.

Servicebulletin udstedt i sommer
Boeing udsendte 4. juni i år en servicebulletin, hvor man bad Boeing 737-operatører om at inspicere deres fly for defekte slat tracks. En uge senere pålagde FAA 737-operatører at kontrollere delene og udskifte de dele, som havde fejl.

Boeing siger i en erklæring fra 6. december, at “alle berørte 737NG er blevet inspiceret” og dele udskiftet, hvor det var nødvendigt.

“Endvidere vil vi sikre, at alle inspektioner og eventuelle nødvendige udskiftninger af dele udføres på alle 737 MAX, før de vender tilbage til service,” siger Boeing i erklæringen.

FAA anklager Boeing for ikke at opretholde sit kvalitetssystem og styre leverandørernes kvalitet, da man ikke opdagede de fejlbehæftede slat tracks og installerede dem i fly. Boeing brugte dele “der skulle have været afvist”, fastslår FAA.

 

Relaterede artikler:

Boeing vil levere MAX-fly før endelig godkendelse

38 skandinaviske Boeing 737-fly skal revnetjekkes

Udsigt til kritik af myndigheder i MAX-rapport