Mange flyselskaber har efterhånden udfaset den ikoniske Boeing 747, og nu er turen kommet til det australske flyselskab Qantas.
Om to år har endnu et flyselskab sagt endegyldigt farvel til det populære dobbeltdækkerfly Boeing 747.
Det australske flyselskab følger trop af flere flyselskaber, der de seneste år har annonceret, at æraen med jumbojetten snart slutter. Qantas har siden 1971 opereret med Boeing 747, men ved udgangen af 2020 er det slut.
Qantas har i alt 10 jumbojetter tilbage i sin flåde; fire Boeing 747-400 og seks Boeing 747-400ER. Gennem tiden har det australske flyselskab haft alle varianter af den ikoniske 747 – lige fra Boeing 747-100, til -200, -300 og -400. Ej at forglemme den specielle model 747SP (Special Performance, red.), der var designet til at flyve ekstra langt.
Til juni bliver de to første jumbojetter udfaset, og de resterende otte fly bliver dernæst sendt på pension hen over de næste to år.
Jumbojet var rygraden
Det mere moderne og miljøvenlige fly Boeing 787 Dreamliner skal tage over efter Boeing 747. Qantas står til at få leveret 10 spritnye Boeing 787-9 Dreamlinere frem til 2020, og de første fire bliver leveret fra fabrikken i den amerikanske delstat Washington i slutningen af indeværende år. Qantas har allerede fået leveret fire fly af denne model.
En epoke med Boeing 747 slutter hos Qantas, men en ny er således på vej med de nye Dreamlinere.
”Det her er endegyldigt slutningen på en æra og starten på en ny. Jumbojetten har været rygraden i Qantas i mere end 40 år, og vi har fløjet næsten alle typer, som Boeing byggede. Det er passende, at dets pensionering kommer til at falde sammen med vores hundredeår i 2020,” siger Alan Joyce, koncernchef i Qantas Group, i en pressemeddelelse.
”I slutningen af 2020 vil vi have sagt farvel til 747’eren, færdiggjort opgraderingen af vores A380’ere og taget imod vores fjortende Boeing 787.”
Længere rækkevidde
Boeing 787 Dreamliner har en bedre økonomi og en længere rækkevidde end Boeing 747, og flyet indgår allerede på eksempelvis Qantas’ rute mellem Perth og London. Flyselskabet melder, at man ved den gradvise levering af de nye Dreamlinere vil overveje nye destinationer i Nord- og Sydamerika, Asien, Sydafrika og Europa.
Mens Boeing 747’eren kan tage op til 364 passagerer, er der plads til 236 passagerer i de nye Dreamlinere, hvor der er lagt større fokus på business- og premium economy-klasserne.
Senest annoncerede det israelske flyselskab El Al, at man i 2019 har planer om at udfase den sidste Boeing 747. Store flyselskaber som Air France, Cathay Pacific og Singapore Airlines er blandt dem, der allerede har udfaset den sidste jumbojet. British Airways regner med at pensionere den sidste Boeing 747 senest i 2024.
Relaterede artikler:
Første nonstop-flyvning fra Australien til Europa
Endnu et flyselskab pensionerer Boeing 747
Boeing 747-æraen hos KLM slutter snart