Forsinkelser har plaget Boeing 787-9 flyet, og launch customer Air New Zealand forventer nu at flyet forsinkes yderligere 12 måneder. Boeing afviser og fastholder levering i slutningen af 2013.
Der er ofte blevet råbt “ulven kommer“, men hidtil har det knebet gevaldigt for Boeing rent faktisk at leve op til de forventede leveringstider af selskabets nyudviklede Boeing 787-9.
De mange forsinkelser blev tilsyneladende forøget da launch customer på Boeing 787-9 flyet,Air New Zealand, for nyligt meddelte, at flyet ville blive yderligere 12 måneder forsinket.
Det var Air New Zealands finansdirektør, Rob McDonald, der i sidste uge fortalte, at leveringen af flyet var udskudt til 2014 og at det ville være “en underdrivelse at kalde det en skuffelse“ for Air New Zealand, der vil bruge det nye fly på ruter fra Kina til Japan.
Finansdirektøren fra Air New Zealands sagde samtidig, at Boeing ikke kunne give en endegyldig frist for levering og at man derfor ville forlange en økonomisk kompensation for forsinkelserne.
Dette udsagn afvises dog af Boeing, der fastholder, at man vil påbegynde levering af det nye fly i slutningen af 2013.
Den oprindelige plan for såkaldt “entry into service“ (EIS) for Boeing 787-9 skulle have været 2010, men blev udskudt til begyndelsen af 2013. Denne plan mente flere kilder altså nu var blevet yderligere forsinket, men en talsmand fra Boeing fastholder 2013 som leveringstidspunkt.
Boeing787-9 er en variant af787-modellen og er forlænget i forhold til 787-8 versionen og har større brændstofkapacitet. Totalt set har luftfartsselskaber over hele verden afgivet i alt 835 bestillinger af de to versioner af Dreamlineren, henholdsvis 787-8 og 787-9.
Levering af det første eksemplar af Boeing 787-8 ventes at ske i september til japanske All Nippon Airways, mensAir New Zeland altså skal have den første 787-9.
Om det bliver i 2013 eller 2014 må tiden så vise.