Dennis A. Muilenburg, koncernchef, The Boeing Company (Foto: Boeing | PR)

Boeing-topchef mister titel

Koncernchef Dennis A. Muilenburg fra The Boeing Company må forlade posten som bestyrelsesformand samme dag som kritisk rapport udkommer.

I Danmark er der anbefalinger for god selskabsledelse, der foreskriver, at medlemmer af et selskabs direktion ikke på samme tid er medlem af bestyrelsen og slet ikke som bestyrelsesformand.

Det er anderledes i USA, hvor koncernchef Dennis A. Muilenburg hidtil har haft den øverste post i direktionen og samtidig været formand for bestyrelsen i The Boeing Company.

Men den konstellation fik fredag sin afslutning, da det uafhængige bestyrelsesmedlem David L. Calhoun blev udnævnt til ny bestyrelsesformand, mens Dennis A. Muilenburg fremover skal lægge sine kræfter i det daglige ledelsesarbejde hos den amerikanske flyproducent.

Det skete næsten et år efter, at den første af to ulykker med Boeing 737 MAX-fly var skyld i, at 346 mennesker mistede livet ved flykatastrofer i Indonesien og Etiopien.

Fuldt fokus på MAX
Boeings bestyrelse forklarer, at opsplitningen af rollerne som bestyrelsesformand og koncernchef, giver Muileburg mulighed for på fuld tid at fokusere på at lede selskabet i en tid, hvor der arbejdes hårdt på at få 737 MAX tilbage i drift.

Bestyrelsen har fuld tillid til Dennis som koncernchef og mener, at denne arbejdsdeling vil muliggøre maksimalt fokus på at lede forretningen med en bestyrelse, der spiller en aktiv tilsynsrolle. Bestyrelsen planlægger også på kort sigt at udpege et nyt bestyrelsesmedlem med dybdegående sikkerhedserfaring og ekspertise til at fungere i bestyrelsen og dets nedsatte Aerospace Safety Committee,” forklarer David L. Calhoun som nyvalgt bestyrelsesformand.

Ikke overraskende er Dennis A. Muilenburg enig i beslutningen.

“Jeg støtter fuldt ud bestyrelsens handling. Hele vores team er skarpt fokuseret på at få 737 MAX sikkert til tilbage i drift og fuldt ud levere i forhold til vores virksomheds forpligtelser,” lyder det fra den afgående bestyrelsesformand.

Kritisk JATR-rapport
Ændringen i toppen af The Boeing Company kommer samtidig med, at JATR-rapporten udkom med en konklusion, der retter kritik af Boeing og de amerikanske luftfartsmyndigheder i forhold til, hvordan MAX-flyet blev certificeret. Rapporten fortæller, at Boeing ikke leverede tilstrækkelig information til FAA om de ændringer i flyets kontrolsystem, der indirekte var årsagen til de to dødsulykker med MAX-flyene.

JATR (Joint Authorities Technical Review)omfatter – udover FAA – også EASA (Det europæiske Luftfartssikkerhedsagentur) samt luftfartsmyndigheder i Australien, Brasilien, Canada, De Forenede Arabiske Emirater, Japan, Indonesien, Kina og Singapore.

Samtidig er både Kongressen og det amerikanske justitsministerium i gang med at foretage undersøgelser af Boeing i relation til hele MAX-sagen.

Indtil videre har Boeing kun leveret omkring 400 af i alt 5.000 MAX-fly, der er i bestilling, og MAX´en var indtil groundingen i marts det bedst sælgende fly nogensinde for den amerikanske flyproducent.

 

Relaterede artikler:

Boeing kan blive tvunget til at indstille MAX-produktion

Boeing-omsætning falder med 66 procent

90 dages vurdering af MAX-certificering