Der skal bygges flere fly og en helt ny flytype i Boeings 737-fabrik, og det har krævet store tilpasninger.
(SEATTLE) I byen Renton syd for Seattle i staten Washington i USA ligger Boeings 737-fabrik. Bag den 27,4 meter høje port i fabrikkens gavl bliver ikke færre end 42 Boeing 737 samlet om måneden. Det tager små ti dage at samle et enkelt fly.
De store produktionshaller har i dag plads 18 Boeing 737-fly på samme tid, men med bugnende ordrebøger – der stadig vokser – og ambitionen om at gøre plads til produktionen af arvtageren 737 MAX under samme tag, har Boeing gennem de seneste år arbejdet på at optimere pladsforbruget.
Selve fabrikkens areal er på 69.677 kvadratmeter, svarende til ca. 87 parcelhusgrunde, og ambitionen har været at øge samlebåndets kapacitet uden at øge fabrikkens areal, fortæller Adam Tischler, kommunikationschef på Boeings 737-fabrik.
Produktionslinje sendt til vejrs
En af de største tilpasninger har været installationen af en kæmpe platform – på Boeing-lingo kaldet et ”værktøj” – der har plads til ni flyskrog af gangen. Platformen er cirka to etager høj, og det har frigivet plads på gulvet nedenunder til samling af både vinger og motorer.
”Dermed udnyttes pladsen dels bedre, og vi har fået plads til flere fly på samlebåndet på samme tid, og dels er transporten af delene fra de er samlet og til de sættes på flyet også blevet reduceret,”forklarer Adam Tischler.
Flyet står på platformen de første tre dage i samlehallen, mens der installeres elektricitet, hydraulik og sanitet. Derefter følger vinger, halefinne og højderor, som monteres på fjerdedagen, når flyet er sat på gulvet. I de følgende fem dage følger interiør, motorer, landingsstel og cockpit.
Resultatet af pladsoptimeringen er, at fabrikken har fået plads til tre parallelle produktionslinjer – heraf er to linjer med 18 pladser tilegnet 737 Next Generation – og en linje med ni pladser til 737 MAX, i alt 21 pladser.
Da CHECK-IN.dk besøgte fabrikken, var der to 737 MAX på samlebåndet.
Beskæftiger 12.000 ansatte
Det er ellers ikke fordi, at Boeing ikke havde mulighed for at udvide arealet på sin fabrik. Lokaliteten, hvor Boeing 757 blev samlet indtil 2002, er matriklen lige ved siden af 737-fabrikken, og kunne således være blevet inddraget til 737-produktionen. Men disse bygninger er i stedet solgt og i dag ombygget til butikscenter.
I alt er 12.000 mennesker beskæftiget med at samle Boeing 737 inklusive ingeniører og administration. Listeprisen på en Boeing 737 er små 100 mio. dollar, men ifølge Adam Tischler er det alment kendt, at selskaber, som typisk bestiller mange fly af gangen, får klækkelige rabatter.
Renton-fabrikkens historie strækker sig tilbage til 1941, hvor produktionen afBoeings Searanger(flyvebåd) blev påbegyndt. Siden har fabrikken været hjemsted for produktionen af 707, Boeings første passagerjetfly, 727, 737, 757 samt Boeings hydrofoils – jetbåde.
Se flere billeder på Facebook.
Billeder: (Øverst) En gang i døgnet flytter flyene en plads frem på samlebåndet og kan på 10. dagen køres ud, klar til take-off. Bagerst anes den blå platform, hvor flyene står i 2. sals højde de første tre dage, mens der installeres elektricitet, hydraulik og sanitet.
(Midten) Skrogene til 737 laves i Wichita, Kansas og køres på tog 3.200 kilometer til Renton ved Seattle.
(Nederst) Bag denne port skal 737 MAX samles. Boeing tillader ikke fotos fra denne del af fabrikken endnu.
Foto: Morten Lund Madsen