Boeing 737 MAX flyprogram. (Foto: Boeing Commercial Airplanes)

Boeing overvejer ny og større 737MAX

Efter at have løst et problem med design af landingsstellet, er Boeing sandsynligvis klar til at lancere en større version af sit Boeing 737MAX-fly.

Airbus A321-fly er i dag det største mellemdistancefly med plads til op til 236 passagerer, mens Boeings 737-900ER maksimalt kan tage 215 passagerer. Airbus og Boeing er i disse år begge ihærdigt ved at sælge næste generation af mellemdistancefly, Airbus A320neo-serien og Boeing 737MAX-serien. Og også her har Airbus indtil videre det største fly på hylderne, deres Airbus A321neo med plads til op til 240 passagerer.

Det vil Boeing nu sandsynligvis gøre noget ved. Ifølge flere kilder, så er Boeing meget tæt på at beslutte at producere en Boeing 737MAX-10, der også vil kunne tage op mod 240 passagerer. Den vil supplere de mindre Boeing 737MAX-8 og Boeing 737MAX-9, som Boeing allerede har udviklet og er i gang med at producere. Faktisk forventes Norwegian, som det første selskab i verden, at modtage sine første MAX-8 fly allerede i næste måned.

Skraber startbanen
Kilder fortæller til nyhedsbureauet Reuters, at det er lykkedes Boeings ingeniører at løse et problem, som har plaget dem længe og har holdt Boeing fra at sætte MAX-10 versionen i produktion. Selvom den sandsynligvis kun bliver mellem 1,83 meter og 2,13 meter end Boeing 737MAX-9 versionen, så har ingeniørerne bakset med at gøre landingsstellet højere, så flyets hale ikke skraber startbanen ved start. Noget som eftersigende har voldt så store kvaler, at man har måtte tilkalde hjælp fra ingeniørererne i Boeings kampflydivision.

Boeing har ville undgå en løsning, der krævede store ændringer af resten af flyet. Nu tyder meget på, at problemet ifølge Reuters er blevet løst ved hjælp af et fleksibelt landingsstel, der kun er længere, når der er fuld last og brug for det. Ifølge Reuters ventes Boeing at kunne fortælle de potentielle kunder mere om den nye version af MAX i forbindelse med Paris Airshow i juni.

Boeing havde oprindeligt en plan om også at udstyre Boeing 737MAX-10 med kraftigere motorer og en ny stærkere vinge. Men den plan er droppet, da man i stedet vil være sikker på at flyet kan leveres til de første kunder i 2020.

Marked på 1.000 fly
De største versioner af mellemdistancefly er især interessante for lavprisselskaber, som ofte gerne vil have palds til så mange passagerer som muligt og som ofte kun har én klasse. Derfor er det så vigtigt for Boeing, at de har et modsvar til Airbus A321neo. Boeing forventer at der er et marked for de største mellemdistancefly på 1.000 fly. Både Boeing og Airbus forventer, at de største versioner af MAX og neo især vil have de fremadstormende asiatiske lavprisselskabers interesse.

Foruden versionerne MAX-8 og MAX-9, så består Boeing 737MAX-serien også af MAX-7, der er den mindste version. De tre versioner er udset som afløsere for Boeings nuværende 737-700, 737-800 og 737-900ER versioner. De tre nye MAX-versioner er solgt i henholdsvis 55, 1979 og 418 eksemplarer.

Korean Air er et af de selskaber, som overfor Boeing har udtrykt størst interesse for en MAX-10 version.

 

 

Relaterede artikler:

Ingen Boeing 737MAX til København i år

Første flyvning med Boeing 737 MAX

Boeing lancerer mini-udgave af 737MAX

Boeing 797 tæt på tegnebrættet

A321neo testflyvninger stoppet efter uheld

A321 bliver det nye vækstlokomotiv for Airbus