Boeing 737 MAX flyprogram. (Foto: Boeing Commercial Airplanes)

Boeing skal forklare sig over for MAX-operatører

Efter flyulykken i Indonesien, som kostede 189 mennesker livet, er Boeing kommet under pres for at give flere oplysninger om nyt teknisk system på MAX-flyene.

Siden et Boeing 737 MAX 8-fly fra det indonesiske lavprisselskab Lion Air den 29. oktober styrtede i havet nord for den indonesiske ø Java med 189 mennesker ombord, har der været søgt efter en forklaring på, hvad der fik det næsten fabriksnye fly til at styrte ned.

Undervejs er det blandt andet kommet frem, at flyet på de sidste fire flyvninger inklusive den sidste fatale flyvning fra Jakarta mod Pangkal Pinang formentlig har fået fejlagtige data fra en af de såkaldte AOA-sensorer (Angle of Attack, red.), der måler indfaldsvinklen, hvilket er vinklen mellem vingens plan og luftstrømmen.

Fejlagtige data kan få flyet til at ændre vinkel

Siden har Boeing forklaret, at det for nyligt har fundet ud af, at fejlagtige data fra AOA-sensorerne kan få et nyt system, som MAX-flyene er udstyret med, til at bevæge flyets stabilisatorer og skubbe flyets næse ned, selv om det ikke er nødvendigt.

Det nye system kaldes maneuvering characteristics augmentation system (MCAS). Systemet kan automatisk ændre flyets vinkel i forhold til landjorden og er designet til at afbøde problemer med af kontrollere flyet som følge af MAX-flyets nye tungere og større motorer og tilhørende ændringer i designet. På baggrund af bestemte parametre bestemmer MCAS, hvornår det er nødvendigt at ændre flyets vinkel.

Boeing er under stigende pres fra 737 MAX-operatører verden over, som ønsker en nærmere afklaring omkring det nye system og de eventuelle forholdsregler, som flyselskaberne og deres piloter skal tage i forbindelse med MCAS.

Orientering af operatører i næste uge

Boeing planlægger derfor at afholde en række regionale møder og konferenceopkald i næste uge med 737 MAX-kunder for at fortælle mere om det nye system.

Oprindeligt havde Boeing planlagt at afholde et enkelt konferenceopkald for kunder verden over, men det blev annulleret, og den amerikanske flyproducent vil nu i stedet briefe flyselskaberne på regionalt plan i begyndelsen af næste uge.

Boeing siger til Air Transport World, at planen er ændret “for at give mulighed for mere deltagelse, mere tid til spørgsmål og svar og for at imødekomme forskellige tidszoner”.

“Sikkerhed er en kerneværdi hos Boeing og vil altid være det. Vi har fuld tillid til sikkerheden ved 737 MAX. Boeing er i konstant dialog med myndighederne og vores kunder,” siger en talsmand for Boeing til Air Transport World.

Tvivl om informationer om nyt system

Siden flystyrtet i Indonesien, hvor alle 189 mennesker om bord blev dræbt, har der været øget fokus på MAX-flyene og på, hvor meget information, der er blevet givet om MCAS til operatører og piloter, samt hvornår informationen er blevet givet.

Pilotforeningerne fra nogle af de større flyselskaber, der flyver med 737 MAX, heriblandt American Airlines, siger, at de ikke var informeret om det nye system.

Relaterede artikler:

Bulletin til MAX-operatører efter Lion Air-havari

Ulykkesfly havde samme fejl på sidste fire flyvninger

Ulykkesflyet kun på vingerne 437 gange