Boeing 737 MAX7 er ønsket af lavprisselskaber. Foto: Boeing.

Boeing starter tests af B737 MAX 7

Den store amerikanske flyproducent er klar til at starte testprogrammet for det tredje og mindste medlem af Boeing 737 MAX familien, B737-7.

Det nyeste og mindste fly i Boeing 737 MAX-familien – B737-7 – er netop kommet ud fra samlefabrikken i Renton i staten Washington på USA’s vestkyst.

Ifølge planerne skal Boeing levere det første eksemplar af den nye model i 2019, men håber på, at positive resultater fra de kommende testflyvninger vil stimulere salget.

Mens det samlede salg af MAX-modellerne er steget til knap 4.100, halter B737-7 noget bagefter, selv om modellen blev redesignet i 2016 og fik tilføjet 12 ekstra sæder og forøget rækkevidde, har Boeing stadig kun modtaget 70 faste ordre på den nye variant, mens der er bestilt 2.100 af -8 og omkring 274 af den forlængede -10.

Ønske fra lavprisselskaber
Med plads til 172 passagerer og en maksimum rækkevidde på 3.850 nm, hvilket er den største rækkevidde i MAX-familien fortæller Boeing, at forbedret aerodynamik og nye motorer gør, at MAX 7 kan flyve 1.000 nm længere og have flere passagerer end forgængeren Boeing 737-700, og have 18 procent lavere brændstofforbrug pr sæde.

På den baggrund mener Boeing, at MAX 7 har flere fordele i forhold til den nærmeste konkurrent, Airbus A319neo. Der er plads til 12 ekstra passagerer og en rækkevidde på ekstra 400 nm og ”med syv procent lavere driftsomkostninger pr sæde”.

Udvidelsen med to rækker – 12 sæder – ekstra i forhold til B737-700, baserer sig på henvendelser fra det amerikanske lavprisselskab Southwest Airlines og det canadiske lavprisselskab Westjet. “Begge kunder ønskede et fly med flere sæder og større rækkevidde end Boeing 737-700NG”, lyder det fra Boeing Commercial Airplanes senior vice president global sales and marketing John Wojick.

Relaterede artikler:

For små toiletter på nye Boeing-fly

Boeing 787-10 Dreamliner er certificeret

Primera Air bestiller flere Boeing 737 MAX