Boeing 737 MAX 7 (Foto: Boeing)

”Boeing valgte profit frem for åbenhed”

Boeing har indgået et forlig med de amerikanske myndigheder i 737 MAX-sagen. Boeing skal i alt betale over 15 milliarder kroner i bøde og erstatninger til flyselskaber og pårørende til ofre for flystyrt.

Flyproducenten Boeing har indgået et forlig med det amerikanske justitsministerium i sagen om de to ulykker med flytypen 737 MAX. Det oplyser Boeing i en pressemeddelelse.

Forliget indebærer, at Boeing skal betale i alt over 2,5 milliarder dollar, hvilket svarer til over 15 milliarder kroner. Beløbet omfatter en bøde på 243,6 millioner dollar samt 1,77 milliarder dollar i kompensation til de flyselskaber, der som kunder hos Boeing har købt 737 MAX-fly.

Derudover skal den amerikanske flyproducent betale 500 millioner dollar til pårørende til de
i alt 346 mennesker, som mistede livet i flystyrtene med henholdsvis et fly fra selskabet Lion Air i Indonesien og et fly fra Ethiopian Airlines i Etiopien. De to 737 MAX-fly styrtede i 2018 og 2019 styrtede ned med få måneders mellemrum.

Fejl i flyenes software
Hovedårsagen til ulykkerne var en softwarefejl i flyenes såkaldte MCAS-system (Maneuvering Characteristics Augmentation System), som betød, at flyets næse blev presset nedad, selv om piloterne forsøgte at rette flyet op.

Flystyrtene medførte, at MAX-flyene fik flyveforbud i mere end halvandet år. Forbuddet blev ophævet i november 2020 efter at Boeing har gennemført ændringer i blandt andet MCAS-systemet.

Ifølge USA’s justitsministerium har Boeing i forbindelse med ansøgningen om at få godkendt 737 MAX til at flyve igen, har givet de amerikanske luftfartsmyndigheder FAA vildledende og ukorrekte oplysninger og sikkerhedsspørgsmål og forsøgt at dække over handlinger.

Boeing bebrejder tidligere ansatte
”Boeings medarbejdere valgte profit frem for åbenhed,” siger David Burns, fungerende assisterende justitsadvokat for justitsministeriets kriminelle afdeling, ifølge Seattle Times.

Boeing bebrejder på sin side to tidligere Boeing-piloter, der var med til at afgøre, hvor meget træning piloter skulle have for at flyve de nye MAX-fly, som er den seneste version af Boeing 737-flytypen.

Boeings koncernchef David Calhoun siger, at de to piloters handlinger ikke afspejler Boeing-medarbejdere generelt eller virksomhedens karakter.

“Vi svigtede vores værdier”
”Jeg er overbevist om, at det er den rigtige ting for os at gøre at gå med til denne afgørelse – et skridt, der korrekt anerkender, hvordan vi svigtede vores værdier og forventningerne til os,” siger David Calhoun.

”Denne beslutning er en alvorlig påmindelse for os alle om, hvor kritisk vores forpligtelse til gennemsigtighed over for tilsynsmyndigheder er, og de konsekvenser, som vores virksomhed kan stå over for, hvis nogen af os ikke overholder disse forventninger,” lyder det fra Boeing-topchefen.

Det amerikanske justitsministerium stopper som følge af forliget nu sin efterforskning af sagen. Boeing står dog fortsat over for retssager fra de dræbte flypassagerers pårørende. Endvidere har selskabet mistet over 1.000 ordrer på MAX-fly som følge af problemerne med flytypen, og Boeings omdømme har lidt alvorlig skade.

 

Relaterede artikler:

Boeing vil ansætte 160 piloter til MAX-støtte

Onsdag flyver Boeing 737 MAX igen

Få et overblik over MAX-forløbet