Bravo Tours: For mange rejser til salg i Billund

Bravo Tours blev i 2014 ramt af overproduktion i markedet, hvilket påvirkede årsresultatet. Selskabet mener, at der har været for mange rejser til salg i Billund fra såvel charterarrangører som lavprisflyselskaber.

Mange husker sommeren 2014 for et usædvanligt godt vejr i Danmark. Rent faktisk det bedste vejr i 134 år. En varm sommer i kombination med en stor overproduktion af rejser var en særdeles giftig cocktail for de danske charterarrangører.

Det bekræfter blandt andet Bravo Tours, der netop har offentliggjort årsrapporten for 2014.

Omsætningen blev på 745 mio. kroner, hvilket var det laveste niveau siden 2010. Det samme var bruttoresultatet på 44,4 mio. kroner, mens driftsresultatet på 5,1 mio. kroner var på næsten samme niveau som året før.

“Det er et tilfredsstillende resultat, hvis jeg ser på det i forhold til rejsebranchen generelt. Det har ikke været det nemmeste år at sælge rejser i, så på den vis er resultatet rigtig fint, men i forhold til vores budget, når vi dog ikke i mål,“ siger administrerende direktør Peder Hornshøj fra Bravo Tours i en pressemeddelelse.

Lidt tydeligere er Bravo Tours-direktøren dog i årsrapporten. Her hedder det:

“Det endelige resultat må siges at være utilfredsstillende, da det er langt fra budget.“

For mange rejser til salg i Billund
En meget stor del af produktionen i Bravo Tours har udgangspunkt i Billund Lufthavn, der er Danmarks næststørste lufthavn. Men især i Billund har der været en markant overkapacitet af rejser i 2014.

“De to største udbydere (Spies og Star Tour, red.) og lavprisflyselskaberne har holdt den høje produktion, og specielt på Bravo Tours´ hjemmebane i Billund Lufthavn har der været for mange rejser til salg,“ skriver Bravo Tours i årsrapporten.

Overproduktionen var især markant i sommerssæonen fra maj til oktober, men alligevel formåede Bravo Tours at sende 132.912 gæster på ferie i 2014, hvilket var en svag tilbagegang i forhold til året før, hvor 133.806 rejste med Bravo Tours.

Peder Hornshøj ser dog med fortrøstning frem mod sommeren 2015. Først og fremmest har Bravo Tours styrket sin position i Nordjylland ved sidste år at åbne et salgskontor i Aalborg. Herudover har man også konstateret, at branchen har skåret kraftigt ned på udbuddet i 2015.

“Det svære år for rejsebranchen i 2014 har fået markedet til at tilpasse sig, ligesom flere lavprisselskaber har skåret meget ned, så alt i alt vil der være væsentligt færre rejser til salg til sommer, end der var sidste år. Derfor forventer vi et bedre resultat i 2015,“ siger Peder Hornshøj.

Den 1. december 2014 købte Bravo Tours branded Sun Tours. Det betyder, at 30-35.000 flere gæster vil rejse med selskabet i 2015, således at der er forventning om et niveau i omegnen af 170.000 gæster.