Det skabte store udfordringer for British Airways, da et nyt systemnedbrud mandag var skyld i, at selskabet mistede kontakten til dets fly i Storbritannien og flere europæiske lande.
Mandag blev British Airways på ny ramt af tekniske problemer. Genvordigheder med flyselskabets IT-systemer har været en tilbagevende hovedpine, som har skabt problemer i form af forsinkelser og aflysninger en del gange i løbet af en årrække.
I 2017 var et nedbrud skyld i, at omkring 75.000 passagerer strandede overalt i verden, ligesom en lignende situation betød, at 117 og 10 flyvninger til og fra henholdsvis Heathrow og Gatwick måtte aflyses i 2019, mens 300 afgange blev forsinket således, at cirka 20.000 passagerer strandede.
British Airways har derudover også været ramt af hackerangreb. Det endte med, at flyselskabet måtte betale en bøde på 183 millioner britiske pund (1,6 milliarder kroner), da cyberkriminelle fik fat i personlige oplysninger på omkring 500.000 af selskabets kunder.
Blev forsinket i timevis
På ugens første hverdag var den gal igen. Denne gang drejede det sig om, at et eller flere af selskabets IT-systemer brød sammen, ligesom det heller ikke var muligt at kontakte British Airways via telefon i en periode.
Nedbruddet påvirkede både passagerer, der skulle rejse fra Terminal 5 i London-Heathrow, samt en række andre lufthavne i Storbritannien og Europa.
Ifølge The Independent blev de flyrejsende oplyst om, at det skyldtes en fejl i de systemer, som selskabet benytter til kommunikation. I tillæg hertil var både British Airways’ hjemmeside og app også nede i en periode.
Situationen resulterede i, at titusindvis af passagerer blev forsinkede, da piloter eksempelvis ikke kunne lette, fordi de ikke fik de nødvendige oplysninger. Konsekvensen af det var, at der blev registreret flere timers forsinkelser på en del af selskabets flyvninger.
Heathrow bekræfter
I en kortfattet udtalelse anerkender en talsperson fra British Airways, at det endte med at blive en udfordrende mandag for flyselskabet, men at situationen er overstået.
“Vores ansatte har arbejdet hårdt på at løse et problem, som vi blev ramt af i kort tid tidligere på aftenen (mandag, red.). Vi har undskyldt over for de kunder, hvis fly blev forsinket og sikret, at de har været i stand til at nå frem til deres destinationer som planlagt.”
I en kommentar fra London-Heathrow bekræftes det ligeledes, at de IT-systemer, som flyselskabet gør brug af i hovedstadslufthavnen, igen skulle fungere efter hensigten. Det skriver BBC.
“Det tekniske problem, som British Airways var ramt af, er nu blevet løst. Vores personale er stadigvæk klar til at bistå British Airways med at hjælpe selskabets passagerer videre på deres rejse så hurtigt som muligt.”
Relaterede artikler:
British Airways igen ramt af IT-problemer