Efter købet af bmi har British Airways igangsat en omfattende plan for udnyttelse af de mange attraktive slots i London Heathrow Airport. De første tre nye kortruter er netop afsløret, mens tre andre er på vej. British Airways ønsker ikke at kommentere, hvorvidt en Billund-rute kan være under overvejelse.
British Airways er i disse dage ved at lægge en sidste hånd på vintertrafikprogrammet, der træder i kraft i slutningen af oktober måned.
Købet af British Midland (bmi) fra Lufthansa åbner pludselig en masse nye muligheder for IAG-selskabet, idet mange attraktive start- og landingstilladelser i London Heathrow Airport fulgte med i pakken ved købet af den britiske konkurrent.
I første omgang har British Airways efter 13 års ophørvalgt at genetablere ruten fra London til Seoul, der genåbnes den 2. december. Herudover indsættes der større fly på ruten fra London til Moskva.
Tre nye kortrute-destinationer
Men også på de korte ruter åbner der sig nye muligheder for en bedre udnyttelse af de mange slots, der er erhvervet fra bmi. Derfor har British Airways netop annonceret nye ruter fra London-Heathrow til Leeds-Bradford, Rotterdam og Zagreb. Herudover skulle yderligere tre korte europæiske ruter være under planlægning.
Det kan givetvis åbne nogle nye muligheder på det skandinaviske marked, hvis British Airways kan og vil prioritere en større andel af markedet. I dag flyver British Airways fra Heathrowtil lufthavnene i København, Oslo, Stockholm og Gøteborg samt nu også Bergen og Stavanger gennem erhvervelsen af bmi.
Der har været et længe næret ønske fra Billund Lufthavn og det jyske erhvervsliv om en direkte flyrute fra Billund til London-Heathrow Airport. En mulighed, der aldrig har været større, idet slot-begrænsninger hidtil har afholdt British Airways for at åbne på en rute, der har et klart potentiale.
“Der kommer en udmelding fra IAG i juni måned, hvor vinterprogrammet bliver annonceret. Indtil da kan jeg ikke kommentere på det. Billund lufthavn er interessant forBritish Airways, og lufthavnen er også vældig dygtig til at præsentere fordelene. Men vore slots i Heathrow Airpprt skal bruges hvor det er mest profitabelt, og hvor Billund er iden rækkefølge, har jeg ikke overblik over på nuværende tidspunkt,“ siger Peter Rasmusen, der er nordeuropæisk chef for British Airways.
Flyver via Amsterdam og Frankfurt
Fra Billund Lufthavn har Air France-KLM i dag samlet set otte daglige afgange til trafikknudepunkterne i Amsterdam-Schipol og Paris-Charles de Gaulle, mens Lufthansa har fire daglige afgange til det store hub i Frankfurt Airport.
Oneworld og British Airways må indtil videre nøjes med op tiltre daglige afgange fra Billundtil Manchester opereret af franchise-partneren Sun-Air of Scandinavia.
Indtil videre må jyderne derfor nøjes med at flyve via Københavns Lufthavn, hvis man ønsker at rejse til London-Heathrow med British Airways. Og det kan være svært nok i forvejen, idet SAS og British Airways ikke længere har billetaftale, mens indenrigsbetjeningen til blandt andet Billund Lufthavn er ophørt efter Cimber-konkursen.