Foto: London Gatwick Airport/PR

British Airways overvejer ny operationel platform

British Airways ønsker en mere konkurrencedygtig driftsmodel, og selskabet overvejer derfor at etablere en ny forretningsenhed med base i London Gatwick Airport.

Da SAS i slutningen af maj offentliggjorde selskabets beslutning om at etablere, hvad SAS kaldte “en supplerende base” i Københavns Lufthavn, skabte det en del uro hos SAS-piloterne.

Nu er British Airways angiveligt på vej i samme retning, for det britiske flyselskab planlægger et etablere en ny forretningsenhed, som med udgangspunkt i billigere overenskomster skal have base i London Gatwick Airport. Det skriver Bloomberg

Nyhedsbureauet har set et internt memo til de ansatte, hvoraf det fremgår, at der er brug for “en konkurrencedygtig driftsmodel” for at kunne genoptage flyvningerne fra Gatwick. British Airways har nemlig valgt at samle selskabets europæisk flyvninger i London Heathrow Airport under coronapandemien som følge af den markant svagere efterspørgsel.

“Vi arbejder sammen med vores fagforeninger om forslag til en short-haul operation i Gatwick. Vi er ikke parate til at kommentere yderligere, mens denne proces fortsætter,” skriver moderselskabet IAG i en mail til Bloomberg.

Vil sikre “bæredygtig tilstedeværelse” i Gatwick
Det omtalte memo er underskrevet af hele ledergruppen med koncernchef Sean Doyle i spidsen.

Som I ved, har vi ikke opereret short-haul flyvninger i Gatwick under pandemien. Dette var tidligere et meget konkurrencedygtigt marked, men for at vi kan drive et bæredygtigt flyselskab i det nuværende miljø, har vi brug for en konkurrencedygtig driftsmodel.

På baggrund af det foreslår vi et nyt driftsselskab, der skal drives sammen med vores eksisterende langdistance-operation i Gatwick, til at betjene korte ruter til/fra Gatwick fra sommeren 2022. Dette vil bidrage til at gøre både agile og konkurrencedygtige, så vi med tiden kan bygge en bæredygtig tilstedeværelse på short-haul i Gatwick,” hedder det i memoet.

Tilbage i 2019 havde British Airways ikke færre end 47 short-haul ruter til og fra Gatwick Airport. I dag betjener det britiske IAG-selskab blot otte langdistanceruter fra Gatwick, henholdsvis Antigua, Kingston Jamaica, Las Vegas, Montego Bay, Orlando, Mauritius, Tampa og St Lucia. Herudover flyver selskabet også til Glasgow.

Ruterne fra Gatwick er primært rettet mod fritidsrejsemarkedet, og initiativet skal formentlig sikre konkurrencekraften i forhold til de fremadstormende lavprisflyselskaber.

 

Relaterede artikler:

SAS gør klar til supplerende base i CPH

British Airways fjerner 19 langdistanceruter

British Airways: Vi kæmper stadig for overlevelse