Airbus A320-200neo - SE-ROJ - i hangar hos SAS. (Foto: SAS AB | PR)

SAS gør klar til supplerende base i CPH

SAS har netop offentliggjort et kvartalsunderskud på mere end 1,7 milliarder kroner før skat, og nu gør selskabet klar til en ny markedssituation ved at etablere en supplerende base i Københavns Lufthavn.

SAS har torsdag morgen offentliggjort regnskabet for andet kvartal af regnskabsåret 2020/21, og det viser et underskud på næsten 2,4 milliarder svenske kroner, eller hvad der svarer til mere end 1,7 millarder danske kroner.

Kvartalet omfatter perioden fra 1. februar til 30. april, der var præget af den anden bølge af coronapandemien i Skandinavien, og derfor er det heller ikke overraskende, at SAS endnu engang lander et underskud i den størrelse.

Underskuddet hænger sammen med et massivt omsætningsfald i forhold til samme periode året før, hvor pandemien kun havde effekt på den sidste halvdel af kvartalet. Således realiserede SAS en omsætning på 1,9 milliarder svenske kroner i det seneste kvartal af finansåret mod næsten 5,3 milliarder svenske kroner i samme kvartal året før.

“Der var et højt antal nye tilfælde af coronavirus i kvartalet, hvilket resulterede i strenge rejserestriktionre og lav efterspørgsel efter flyrejser. Fokus i kvartalet har været på at sænke SAS ‘omkostninger, bevare likviditet og yderligere styrke SAS’ fremtidige konkurrenceevne. Stigningen i vaccinationsrater giver noget håb om lempelse af rejserestriktioner og en stigning i efterspørgslen forud for den vigtige sommersæson,” siger Karl Sandlund, fungerende koncernchef i SAS.

Skal tilpasse sig nyt marked
SAS giver i kommentarerne til kvartalsrapporten udtryk for, at markedet kommer til at ændre sig betydeligt efter coronapandemien med flere fritidsrejsende og en mere intens konkurrence. Det vil derfor blive nødvendigt at tilpasse sig den nye markedssituation.

Under pandemien har SAS iværksat en række tiltag for at bevare konkurrencekraften, og herudover er personaleomkostningerne blevet reduceret med 35 procent. Men det er ikke nok for at sikre, at SAS har en omkostningsplatform, der kan stå imod den øgede konkurrence og den ændrede efterspørgselssituation, hvor der er brug for flere ansatte om sommeren end om vinteren.

Supplerende base i København
Da SAS ikke er nået i mål med et effektiviserings- og omkostningskrav over for piloterne, har selskabet underskrevet en ny kollektiv overenskomst for piloter og kabineansatte med Flyvebranchens personale Union (FPU). Dermed vil det være muligt at etablere en supplerende base i Københavns Lufthavn.

“Med aftalen forbedrer SAS den fleksibilitet og de sæsonmæssige tilpasninger, der kræves for at bevare sin førende position i Skandinavien. Som et første skridt agter SAS at oprette nye arbejdspladser i Danmark i stedet for at genåbne basen i Málaga, der tidligere lukkedes som et direkte resultat af pandemien. Den nye danske drift etableres ved hjælp af vores europæiske driftslicens (SAS Ireland, red.), som garanterer en hurtig og omkostningseffektiv start af driften,” skriver SAS i kvartalsrapporten.

Dermed er der udsigt til, at SAS vil flyve ud af Københavns Lufthavn på to forskellige operationelle platforme, hvilket vil være en torn i øjet på de skandinaviske piloter organiseret i SAS Pilot Group.

 

Relaterede artikler:

Forventer nyt milliardunderskud i SAS

“Sværere for SAS at vende tilbage til overskud”

Moderat SAS-underskud på 1,4 milliarder kroner