- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Bromma skal være spydspids for grøn omstilling

Efter at lufthavnen har været lukningstruet, slår den svenske regering nu fast, at Bromma overlever og i stedet benyttes som en forgangslufthavn i den grønne omstilling og til elflyvninger.

I en årrække har Stockholm-Bromma været udsat for turbulens, da forskellige regeringer har forsøgt at finde ud af, hvordan fremtiden for lufthavnen ser ud inden eller når den nuværende kontrakt for de arealer, som den er etableret på, udløber i 2038.

Tidligere har det lydt, at hovedstadslufthavnen skulle lukkes, da det ikke blev vurderet som værende økonomiske rentabelt at videreføre den, når lejeaftalen med bystyret i Stockholm ophører. Det var konklusionen i en rapport, som den statslige svenske lufthavnsoperatør Swedavia har udarbejdet.

Lufthavnens situation blev ikke bedre af de udfordringer, som COVID-19-pandemien bragte med sig. I 2019 var Bromma den fjerdestørste lufthavn i Sverige med op mod 2,4 millioner passagerer årligt, men i 2020 betjente lufthavnen derimod blot 478.680 rejsende.

Uklogt at afvikle lufthavn
I en periode var planen derfor, at indenrigsflytrafikken skulle flyttes til Stockholm-Arlanda således, at der i stedet kunne anlægges boliger på grunden, som i dag huser Bromma, men den strategi blev ændret, da der sidste år kom ny regering i landet.

I den samarbejdsaftale, der blev indgået i den forbindelse, var meldingen nemlig, at lufthavnen ”skal bevares”, og nu sætter Andreas Carlson fra Kristendemokraterna, der er minister for infrastruktur og boliger, flere ord på regeringens visioner for Stockholm-Bromma. Det fortæller SVT.

”Vi mener, at Bromma i fremtiden kan blive en hub for den grønne omstilling i luftfarten. Det går enormt hurtigt i øjeblikket, og derfor mener vi, at det vil være uklogt at afvikle Bromma. Vi forestiller os, at Bromma kan være en pioner-lufthavn i driften med elfly, som vi forventer at have på vingerne om nogle år.”

”Et forræderi mod alle byens borgere”
Nyheden om, at Bromma undgår afvikling, er blevet mindre vel modtaget af bystyret i Stockholm, der nærer et ønske om at benytte de 185 hektarer, som lufthavnens grund er på, til at opføre mellem 30.000 og 50.000 boliger, og regeringens beslutning kritiseres af borgmester Karin Wanngård fra Sveriges Socialdemokratiska Arbetareparti.

”Det er uacceptabelt, at Sveriges boligminister pludseligt sætter en stopper for byggeriet af titusindvis af hjem i Stockholm. Det er et forræderi mod alle byens borgere og erhvervslivet, der allerede har udfordringer med at rekruttere medarbejdere grundet manglen på boliger.”

Rollen som spydspids i den grønne omstilling flugter umiddelbart godt med den miljøbevidste profil, som Braathens Regional Airlines (BRA) har. Flyselskabet er et af dem, der i øjeblikket benytter Stockholm-Bromma, og BRA har tidligere markeret sig med blandt andet at foretage en flyvning med 100 procent bæredygtigt flybrændstof i tankene.


Relaterede artikler:

Ny regering vil bevare Stockholm-lufthavn

Analyse skal afklare Stockholm-lufthavnes fremtid

Politisk flertal mod Bromma-lukning