Den svenske regering vil lukke Stockholm Bromma Airport. (Foto: Michael715 | shutterstock.com)

Analyse skal afklare Stockholm-lufthavnes fremtid

En ny undersøgelse skal klarlægge, hvordan det i praksis kan foregå, hvis Bromma-lufthavnen skal lukkes. Undersøgelsen skal samtidig også se på fremtiden for Arlanda.

Den bynære lufthavn Stockholm-Bromma har eksisteret siden 1936, men i en længere periode har fremtiden for lufthavnen været uvis. Det kulminerede, da en redegørelse fra den statslige svenske lufthavnsoperatør Swedavia anbefalede en lukning af økonomiske årsager.

Rapporten blev udgivet i september 2020, og siden har fremtiden for både Bromma og Stockholm-Arlanda været genstand for en del politisk debat. Debatten handler både om Brommas lukning samt om forholdene i Arlanda skal tilpasses, såfremt det sker.

Disse spørgsmål skal en ny undersøgelse forsøge at finde svar på. Den blev allerede annonceret kort før jul sidste år, men der er nu blevet udpeget en undersøger, der skal stå for arbejdet, som forventes at være tilendebragt den 15. juni i år. Det skriver SVT Nyheter.

Ønsker indenrigsflyvninger flyttet
Det er ellers blot omkring et halvt år siden, at konklusionerne af en lignende undersøgelse blev fremlagt, men ifølge infrastrukturminister Thomas Eneroth fra Socialdemokraterne beskæftigede denne undersøgelse sig i højere grad med lovmæssigheden i projektet, mens den nye undersøger, den tidligere finansmarkedsminister Peter Norman, får til opgave at fastslå, hvordan en lufthavnslukning kan gennemføres i praksis.

I tillæg hertil skal der også lægges en plan for, hvordan indenrigsflyvningerne kan flyttes fra Bromma til Arlanda. Infrastrukturministeren mener, at en flytning af flyvningerne vil styrke konkurrenceevnen i storlufthavnen Arlanda, fordi der for øjeblikket er en for stor kapacitet i Stockholmområdet i forhold til behovet.

Det vil dog få konsekvenser for Braathens Regional Airlines (BRA), som er et af de selskaber, der flyver fra Bromma. I fremtiden kan BRA blive tvunget til at flytte aktiviteterne til Arlanda, hvis det er muligt at få frigjort nok slots (start- og landingstilladelser, red.) til, at det kan lade sig gøre. Det har tidligere været en udfordring, ligesom økonomien i storlufthavnen også er mindre attraktiv end i Bromma.

Den nye undersøgelse vil desuden kigge nærmere på hvilke miljøvurderinger, der eventuelt kunne være relevante at gennemføre. Derudover skal den også klarlægge, om der er et behov for at udbygge Arlanda med en fjerde bane. Swedavia har tidligere afvist, at det skulle være nødvendigt.

Kritiseres af oppositionen
Ifølge infrastrukturminister Thomas Eneroth er det regeringens klare mål, at Bromma skal nedlægges således, at flytrafikken i stedet koncentreres i Arlanda. Det fortalte han, da den seneste undersøgelse blev præsenteret i efteråret 2021.

”Det vil give bedre tilgængelighed, bedre grundlag for internationale flyvninger fra Arlanda og samtidig frigive jord og plads til boliger på Brommas arealer.”

En lukning af Bromma og en tilpasning af Arlanda er ifølge Thomas Eneroth fortsat målet, og den nuværende regering ønsker opbakning fra det svenske parlament Riksdagen til at få afgjort fremtiden for de to stockholmske lufthavne.

Beslutningen om at iværksætte endnu en undersøgelse er dog blevet kritiseret af Tobias Billström fra partiet Moderaterne. Politikeren mener ikke, at regeringen i høj nok grad har inddraget andre partier i beslutningen om fremtiden for lufthavnene.

”Det er sjældent en god idé at lade være med at tale med oppositionen, når man mangler flertal i Riksdagen. Det er præcis, hvad denne regering gør.”

 

Relaterede artikler:

Politisk flertal mod Bromma-lukning

Svensk regering: Bromma skal lukke hurtigst muligt

Infrastrukturminister skal redegøre for Bromma-sag