Afgangshallen i Bromma Stockholm Airport (Swedavia | PR)

Politisk flertal mod Bromma-lukning

Et flertal i den svenske rigsdag trafikudvalg har krævet, at der foretages et grundigt udvalgsarbejde om fremtiden for Bromma og Arlanda, før der kan blive opbakning til eventuelt at lukke Bromma.

Den svenske regering nylige udmelding om at lynlukke Bromma Stockholm Airport er stødt på politisk modstand. I sidste uge var infrastrukturminister Tomas Eneroth fra Socialdemokraterne til samråd i Rigsdagens trafikudvalg, og her blev det klart, at der er et politisk flertal mod de skitserede planer om at lukke Bromma.

Anders Åkesson fra Centerpartiet, der normalt regnes som en af regeringens støttepartier, er formand for trafikudvalget og han siger ifølge SVT Nyheter, at der der er behov for “en mere seriøs håndtering” af spørgsmålet om Brommas fremtid.

Det hænger blandt andet sammen med, at den svenske regering har brugt den markante passagertilbagegang under coronapandemien som begrundelse for at lukke Bromma så hurtigt som muligt. Der sker i forlængelse af en rapport fra den statslige svenske lufthavnsoperatør Swedavia fra september sidste år, hvor Swedavia anbefaler lukningen af økonomiske årsager.

“Beskeden om, at ‘nu lukker vi Bromma ned, fordi ingen flyver, fordi det er en pandemi’, irriterede mange mennesker, især ude i landet, fordi det virkede useriøst og lidt dumt. Der er meget mange aktiviteter rundt om i vores land, der ikke bruges på grund af pandemien, men af ​​den grund overvejer vi ikke at lukke dem, fordi vi arbejder hårdt på at få samfundet i gang igen,” siger Anders Åkesson til mediet.

Kapacitetsbegrænsninger i Arlanda
Nu har den svenske infrastrukturminister efter forslag fra Kristendemokraterna, Liberalerna og Modaretarna fået til opgave at nedsætte et udvalg, der skal komme med en samlet redegørelse for fremtiden for hovedstadslufthavnen i Bromma og Arlanda.

Hvis Bromma skal lukkes, vil den svenske regering givetvis være tvunget til at sikre, at flyselskaberne Air Leap og BRA, der betjener en række svenske indenrigsruter fra Bromma, i stedet får adgang til at benytte infrastrukturen i Stockholm-Arlanda på attraktive tidspunkter og med en acceptabel kapacitet.

Denne udfordring er ikke blevet mindre af, at Ryanair i efteråret 2021 åbner en base med to fly i Arlanda, hvor det irske lavprisflyselskab får adgang til op til 90 slot-par (start- og landingstilladelser, red.) i den slotrestriktive svenske storlufthavn. Dermed vil der være mindre plads til rådighed for BRA og andre flyselskaber, der kan blive tvunget til at flytte til Arlanda, hvis det lykkes for den svenske regering at få flertal for sit forslag.

 

Relaterede artikler:

Infrastrukturminister skal redegøre for Bromma-sag

Svensk regering: Bromma skal lukke hurtigst muligt

BRA: Vi bliver i Bromma