Det Lufthansa-kontrollerede Brussels Airlines overvejer at etablere flyvninger til USA. Det kræver dog en tilladelse til at indgå i en Joint Venture-aftale med flere af de øvrige Star Alliance-partnere på de transatlantiske ruter.
Brussels Airlines overvejer at etablere flyvninger til USA.
Det har det belgiske selskab netop bekræftet, men samtidig understreges det, at man er i undersøgelsesfasen og at der således ikke er truffet en beslutning endnu.
En af udfordringerne er blandt andet, at Brussels Airlines ikke vil risikere at blive beskyldt for unfair konkurrence eller monpoldannelse. Brussels Airlines ønsker nemlig at indgå i det såkaldte Atlantic Plus-Plus joint venture sammen med sine Star Alliance-partnere.
“Vores koncernchef har gentagne gange udtalt, at vi ønsker at udvide vores langdistance-ruter i nær fremtid til andre kontinenter end Afrika, og her er Nordamerika en af mulighederne,“ siger kommunikationschef Geert Sciot hos Brussels Airlines.
I sidste måned ansøgte Air Canada, Austrian Airlines, bmi, Continental Airlines, Lufthansa, LOT Polish Airlines, SAS, Swiss International Air Lines, TAP Portugal og United Airlines det amerikanske transportministerium om tilladelse til at indlemme Brussels Airlines under deres ATI (Antitrust Immunity), der er en slags forhåndsgodkendelse af, at man ikke udøver ulovlig monopoldannelse.
Når selskaberne forventer, at Brussels Airlines kan blive optaget, skyldes det, at Lufthansa, der allerede er godkendt, i praksis ejer Brussels Airlines.
Brussels Airlines bygger nemlig på resterne af det hedengangne Sabena, der gik konkurs i 2001. Umiddelbart efter Sabenas konkurs etableredes holdingselskabet SN Air Holding, der overtog en række af det gamle selskabs aktiviteter.
I september 2008 erhvervede Lufthansa AG 45% af aktierne i SN Air Holding ogman har option på at overtage de resterende aktier senest i 2014.
En godkendelse af at lade Brussels Airlines indgå i Atlantic Plus-Plus joint venture-aftalen vil ifølge medlemmerne derfor være i overensstemmelse med den immunitet, der i forvejen er udstedt for Austrian, British Midland og Swiss, der også er datterselskaber af Lufthansa Gruppen.
Det er endnu usikkert hvornår en afgørelse træffes, men forventningen er, at Brussels Airlines får en godkendelse inden udgangen af 2011. I givet fald vil selskabet formentlig lancere sin første rute til USA næste sommer.