Airbus A330-300 fra Brussels Airlines i Eurowings-bemaling. (Foto: Marvin Mutz | CC 2.0)

Brussels Airlines skal flyve langruter fra Frankfurt

Lufthansa tilbyder i sommeren 2021 seks nye langdistanceruter fra Frankfurt, og tre af ruterne skal opereres med fly fra datterselskabet Brussels Airlines.

Brussels Airlines har siden slutningen af 2016 været 100 procent ejet af Lufthansa-koncernen, og er siden i stigende grad blevet en integreret del af den tyske luftfartskoncern.

Den udvikling understreges yderligere i det sommerprogram for 2021, som Lufthansa er begyndt at præsentere.

En af nyhederne i programmet bliver seks nye langdistanceruter fra det tyske selskabs store hub i Frankfurt, og tre af disse ruter skal flyves under Eurowings-brandet, men det bliver med Brussels Airlines som operatør. Det oplyser Lufthansa i en pressemeddelelse.

Ruter til Caribien, USA og Mauritius
Det drejer sig om ruter fra Frankfurt til henholdsvis Punta Cana i Den Dominikanske Republik, Anchorage i Alaska samt øen Mauritius i Det Indiske Ocean. Der bliver tre ugentlige flyvninger til Punta Cana fra den 29. marts 2021, og tre ugentlige flyvninger til Anchorage fra den 3. juni 2021.

Lufthansa flyver i forvejen fra Frankfurt til Mauritius i vintersæsonen, og vil fra næste år også betjene ruten i sommersæsonen. I vinteren 2021 planlægger Lufthansa fire ugentlige forbindelser fra Frankfurt til Mauritius, mens ruten i sommersæsonen vil have to ugentlige forbindelser under Eurowings-brandet.

Billetter til de tre nye Eurowings-ruter kan både booket på lufthansa.com og eurowings.com.

Tre “rene” Lufthansa-ruter
De tre øvrige nye langdistanceruter fra Frankfurt næste sommer går til Mombasa og Zanzibar i Østafrika samt Malé på Maldiverne. Disse tre ruter markedsføres og sælges under Lufthansa-brandet og betjenes med fly fra Lufthansas egen langdistanceflåde. De kan også kun bookes via lufthansa.com.

Eurowings langdistanceruter udgik tidligere især fra lufthavnen i Düsseldorf, men Lufthansa-koncernen koncentrerer i stigende grad langrutetrafikken i Frankfurt og München.

Flyver med Airbus A330
Både Eurowings og Brussels Airlines flyver med fly af typen Airbus A330 på selskabernes oversøiske ruter. Eurowings langruteflåde består i dag af syv Airbus A330-200 og fire A330-300, mens Brussels Airlines har to A330-200 og 12 A330-300 i flåden.

Brussels Airlines langruteflåde er med en gennemsnitsalder på 14 ½ år lidt yngre end langruteflåden hos Eurowings, hvor gennemsnitsalderen er 16 ½ år.

Lufthansa-koncernen meddelte i foråret, at Brussels Airlines flyflåde skal reduceres med 30 procent som følge af den faldende efterspørgsel på flyrejser i kølvandet på coronapandemien. Flådereduktionen er en del af en stor spareplan, som skal sikre Brussels Airlines overlevelse på længere sigt.

 

Relaterede artikler:

Brussels Airlines skærer 25 procent af de ansatte

Lufthansa fjerner yderligere 18 langdistancefly

Sådan reddede Lufthansa fire koncernselskaber