Business Class sælges billigere end økonomiklasse

British Airways er begyndt at sælge Business Class-billetter på de korte ruter til en lavere pris end økonomiklasse-billetter. Der belønnes for bestilling i god tid.

British Airways sælger nu fuldt fleksible Business Class-billetter til lavere priser end økonomiklassebilletter. Det skriverbritiske ABTN.

På de fleste ruter er der fortagetjusteringaf priserne på henholdsvis C og D-klasserne på Club Europe-ruterne. Det betyder, at det vil være billigere at benytte Club Europe end ved valg af en full-fare økonomiklassebillet. Nyheden er, at der tilbydes fuld fleksibilitet, mulighed for refundering samt ingen gebyrer for ændringer.

British Airways chef for trade sales, Scoot Davies siger, at dette kun var muligt på Club Europe J-klasse tidligere. “Vi har foretaget nogle´justeringer, der øger antallet af pristyper med fleksibilitet indbygget,“ udtaler han.

“Der vil fremover være billetpriser på Club Europe, der vil være billigere end fuldt fleksible økonomiklassebilletter.“

Ifølge Scott Davis vil de ny epristyper være tilgængelige på mindst 75 % af rutenetværket indenfor Europa. Et eksempel er Heathrow-Paris, hvor fuld fleksibel økonomiklasse koster £ 383, mens den nye D-klasse på Club Europe vil koste £ 349. Men Scott Davies understreger, at disse attraktive billettyper kun er tilgængelige, hvis man er ude i god tid. Tæt på afrejse vil disse billettyper ikke blive udbudt.

Ændringerne af C-og D-klasse billetterne betyder også nye regler og vilkår for den såkaldte R-klasse på Club Europe. Denne billettype var tidligere ikke-refunderbar, men med mulighed for at ændre bookingen. Denne er nu blevet mere restriktiv og kan hverken refunderes eller ændres, ligesom der er blevet indbygget krav om ophold på destinationen natten mellem lørdag og søndag.

British Airways har i lighed med mange andre europæiske luftfartsselskaber konstateret, at salget af BusinessClass-billetter på de korte europæiske ruter er faldet dramatisk under den globale recession. Derfor skal den nye prisstruktur ses som et forsøg på at vinde de tabte passagerer tilbage.