Business-Class trafikken er faldet 12 måneder i træk

Seneste tal fra luftfartssammenslutningen IATA viser et fald i Business Class-trafikken i 12 måneder i træk.

Der er ikke meget salg i de dyre billetter på Business Class, fremgår det af IATA´s seneste opgørelse fra maj måned.

Denne opgørelse viser et fald i antallet af Business Class-biletter på ikke mindre end 23,6 % i maj måned i forhold til samme periode sidste år. I året første kvartal var tilbagegangen på 19,2 %, så noget tyder på, at bunden endnu ikke er nået for den vigtige forretningstrafik.

Antallet af passagerer på Economy Class er også faldende, men i en helt anden målestok. Her har der i maj måned været en tilbagegang på 7,6 %, mens 1. kvartal alene udgjorde et fald på8,2 %. Ved vurdering at disse tal må det også antages, at en række passagerer har “købt ned“ fra Business Class til Economy Class, således at faldet i de billigste billetter herigennem er stabiliseret.

BA Club Europe

Business Class-trafikken er faldet 12 måneder i træk.

Den såkaldte “Premium Traffic“, der udgør Business Class og First Class er vigtig for de selskaber, der har forretningsrejsende somprimær målgruppe. De dyre sæder oppe foran i flyene repræsenterer ca. 25 – 30 % af netværksselskabernes indtægter, men udgør kun ca. 7 – 10 % af passagergrundlaget. Derfor gør det også ekstra ondt, når de forretningsrejsende udebliver, eller køber ned til billigere billettyper.

Et af de hårdest ramte geografiske områder er “Premium Traffic“ i Europa. Her var tilbagegangen i maj måned på 30,6 % og år til dato ved udgangen af maj på 27,6 %. Premium Traffic i Europa udgør samlet 22 % af den samlede Business Class-trafik i hele verden, hvorfor det er markante fald, der er tale om. Til sammenligning udgør Business Class-trafikken i Nordamerika kun 1,3 % af den samlede Business Class-trafik globalt.

SAS er et af de selskaber, der er meget afhængig af den europæiske Business Class-trafik. Selskabet lancerede i begyndelsen af februar “Core SAS“ strategien, der har til hensigt at øge selskabets fokus på de forretningsrejsende – især på selskabets hovedmarked mellem Skandinavien og Europa.