Chicago O'Hare set lidt fra oven. Foto: Ercan Karakas / Wikimedia Commons.

Chicago-lufthavn skal udvides

Verdens fjerdestørste lufthavn, Chicago O’Hare, er en af de amerikanske lufthavne med flest forsinkede fly. Det vil Chicago’s borgmester nu gøre noget ved.

En af de store amerikanske lufthavne, som er værst plaget af forsinkelser skal nu udvides. Det er Chicago O’Hare-lufthavnen, der med sine knap 77 mio. passagerer i 2015 er verdens fjerdestørste lufthavn og den næststørste i USA. Kun Atlanta Hartsfield, Beijing Capital og Dubai International Airport har flere passagerer.

En stor del af de mange passagerer lander eller letter for sent fra lufthavnen. I 2015 ankom godt 23 procent af O’Hares passagerer for sent. Mere end 25 procent af de afrejsende passagerer fra O’Hare i 2015 kom for sent afsted, hvilket placerede lufthavnen på en 28. plads blandt USA’s 29 største lufthavne med hensyn til rettidige afgange. Kun Chicago’s anden store lufthavn, Midway, gjorde det dårligere.

Rejsende skal betale
Chicagos borgmester Rahm Emanuel, der er tidligere stabschef for USA’s nuværende præsident Barack Obama, præsenterede fornylig en udbygningsplan, som skal forbedre forholdene i lufthavnen.

Første etape af udbygningen er opførelsen af ni nye gates i lufthavnens Terminal 5, som håndterer internationale ankomster og afgange. De ni nye gates skal stå klar i 2019 og vil udvide antallet af gates i terminalen fra 25 til 34. Det vil blandt andet gavne de rejsende på SAS-ruten mellem Chicago og København. Det er dog også de rejsende, som gennem en ekstra afgift skal betale de 300 mio. dollars, som udvidelsen vil koste.

Ni landingsbaner
Anden etape er mere ukonkret i form af løse planer om at rive den eksisterende Terminal 2 ned og opføre en helt ny moderne terminal med en prislap på flere milliarder dollars. Chicago-borgmesteren har endnu ikke en plan for hvornår og hvordan det skal foregå og hvor pengene skal komme fra. De flyselskaber, som skal bruge den nye terminal vil dog uden tvivl blive bedt om at spytte i kassen hvis projektet skal realiseres.

Manglen på gates er en af de væsentligste faktorer, der er med til at skabe forsinkelser i O’Hare, da ankommende fly ofte må vente på at andre fly tager afsted og gates bliver ledige i den store lufthavn, der har hele ni landingsbaner.

 

 

Relaterede artikler:

Icelandair er tilbage i Chicago

Ny nordisk rute til Chicago

Air France stopper på Paris-Chicago efter 58 år